بذرپاش ادامه داد: همانزمان بود که یک تماس حداقلی با مرکز کنترل فضایی کشور برقرار شد و موقعیت تقریبی بالگرد را تشخیص دادیم و هنوز عوامل امدادی را خبر نکرده بودیم و فاصله داشتیم، چون در منطقه ورزقان بودیم. ما بعد از ت،یم کار، خودمان را با 5ـ6 ماشینی که در کارگاه کارخانه وجود داشت بهسمت جاده سمت کوه رفتیم و همزمان به مرکز استان و نیروهای امدادی خبر دادیم که اضافه شوند تا موقعیت مک، بالگرد را پیدا کنیم.
وزیر راه بیان کرد: حدود ساعت 4.30 صبح بود که نیروها به نقطه اصلی رسیدند و عملیات شناسایی به اتمام رسید و کلّیت ماجرا برای ما روشن شد که همه عزیزان به شهادت رسیدهاند و هویت پیکرها و جابهجایی ابدان در دستورکار قرار گرفت، عزیزان سپاه و مدیریت منطقه در این عملیات خیلی کمک ،د.
انتهای پیام/+
منبع: https://tn.ai/3091069
.
وی اضافه کرد: حدود ساعت 22 یکشنبه بود که بر یک نقطه با شعاع گسترده متمرکز شدیم و بهدلیل موقعیت خاص منطقه که جنگلی بود، مه همراه با جنگلِ بافتِ متراکم گیاهی، دید را سخت میکرد و باید متر به متر تمامی جنگل بررسی میشد که البته این کار در حال انجام بود.
وی ،وان کرد: ما حدود ساعت 14.30 عملیات جستوجو را شروع کردیم و یک ساعت بعد، بارندگی و مه وجود داشت و دیدِ حداقلی را مختل کرد و در منطقه و روستاها پخش شدیم تا آنها هم کمک کنند. برای شناسایی دقیق منطقه بر اساس آنتن تلفن همراه نیاز به سه آنتن بیتیاس در آن منطقه بود که یک آنتن بیتیاس وجود داشت که با استفاده از آن، حدود منطقه و روستای اوزی را مشخص ،د.
وی افزود: سه بالگرد حدود ساعت 13.15 بهمقصد تبریز پرواز کرد و بالگرد رئیسجمهور طبق پروتکل و مطابق با استاندارد آشیانه، بالگردِ وسط بود. بنده و آقایان محرابیان، اسماعیلی رئیسدفتر رئیسجمهور و سایر عزیزان و معاونین دفتر و خبرنگاران و تعدادی از محافظین رئیسجمهور در بالگرد جلویی بودیم. بنده حدود ساعت 13.40 دیدم کادر پرواز با هم صحبت میکنند و از مهندس پرواز بالگردمان علت را پرسیدم که اشاره ،د؛ “بالگرد رئیسجمهور را که پشت ما بود، گم کردهایم.”، این اعلام حدود ساعت 13.40 انجام گرفت.
وزیر راه گفت: خلبان بالگرد ما در منطقه گشت زد ولی اثری پیدا نکرد و حدود ساعت 13.50 در نزدیکترین نقطه، در منطقه کارخانه مس سونگون فرود آمدیم، تلاش را آغاز کردیم و به تلفنهای اعضای بالگرد تماس میگرفتیم و برخی تلفنها مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، آقای استاندار و آقای آلهاشم زنگ میخورد ولی پاسخی نمیآمد و ما نگران شدیم؛ این تماسها تا حدود ساعت 14.30 ادامه داشت.
بذرپاش گفت: نیروها بهمرور اضافه شدند و سردار پاکپور فرمانده محترم نیروی زمینی سپاه و سردار سلامی فرماندهکل سپاه به منطقه آمدند و عملیات جستوجو در منطقه ادامه داشت. نیروهای هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی پایکار آمدند و همه در منطقه گشت میزدند و ظرفیت پهپادی کمک کرد تا مکان بالگرد قدری دقیقتر مشخص شود.
وزیر راه بیان کرد: جلسه ستاد هماهنگی را تشکیل دادیم و عزیزمان ما هم از تهران آمدند و شب شد و از ظرفیت پهپادی استان، دانشگاه تبریز، بخش خصوصی و محیط زیست هم استفاده کردیم. هوا کاملاً مه بود و امکان رصد با پهپاد هم سخت بود، جز پهپاد حرارتی که آن پهپاد هم در آن وضعیتِ هوا بهسختی عملکرد داشت.
به گزارش خبرنگار حوزه ،ت خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی طی سخن، در تشریح جزئیات حادثه بالگرد حامل شهید آیتالله رئیسی رئیسجمهور و همراهان ایشان بیان کرد: روز یکشنبه 30 اردیبهشت بعد از افتتاح سد قیزقلعهسی و اقامه نماز ظهر، قصد حرکت بهسمت پالایشگاه تبریز داشتیم و مهندس اوجی در آن منطقه منتظر ما بودند.