وزات راه و شهرسازی؛ یک ترکیب ناهمگون مثل آب و روغن

وزات راه و شهرسازی؛ یک ترکیب ناهمگون مثل آب و روغن

در بهمن ماه سال 1389 به‌دنبال چند سانحه هوایی، نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی به 9 دلیل مطرح شده از جمله وقوع سوانح هوایی و اعلام نظر غیرکارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوایی در کشور مثل سانحه قزوین و ارومیه، استفاده غیرموجه و غیراقتصادی از ناوگان هوایی مستهلک و غیرقابل اعتماد، عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه در باره توسعه ناوگان هوایی، نبود جدیت در اصلاح معابر حادثه‌خیز و … بهبه، را استیضاح ،د. استیضاحی که با 147 رای موافق نمایندگان باعث شد تا بهبه، با ساختمان دادمان خداحافظی کند.

وی بیان کرد: و، راه وشهرسازی یک و،خانه بسیار عریض و طویل بوده که بیش از 20 شورای معاونان دارد. همه معاونان، مدیران و بخش خصوصی معتقدند تفکیک و، راه و شهرسازی باید انجام شود. مجلس نیز معتقد است باید طی 6 ماه‌ آینده این تفکیک اجرایی شود.

وی افزود: مسکن و راه دو حوزه تخصصی هستند که باید از یکدیگر مجزا باشند و بهتر است که به دوران قبل از ادغام این دو و،خانه برگردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داستان ادغام و، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی از استیضاح مرحوم حمید بهب، وزیر ،ق راه و ترابری آغاز شد.

پس از این اتفاق رئیس‌جمهور وقت، علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی را به‌،وان سرپرست و، راه و ترابری منصوب کرد و مصائب این و،خانه از ادغام با و، مسکن و شهرسازی شروع شد. ،داد سال 90 با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان و، راه  وشهرسازی تاسیس و نیکزاد تیرماه همان سال به‌،وان اولین وزیر این و،خانه از مجلس رای اعتماد گرفت.

در ،ت چهاردهم نیز وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با تفکیک و، راه و شهرسازی اعلام کرده و باید دید بالا،ه این تفکیک اجرایی می‌شود یا خیر.

ی،ال پس از ادغام و تشکیل و، راه و شهرسازی عباس آخوندی در قامت استاد دانشگاه و وزیر ،ق مسکن و شهرسازی در این‌باره گفته بود:  معتقدم نباید این دو و،خانه در یکدیگر ادغام می‌شدند، متاسفانه بسیاری از تصمیماتی که از سوی ،ت اتخاذ می‌شود کارشناسی شده نیست.

چندی قبل رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که ما موافق تفکیک و، راه و شهرسازی هستیم، گفته بود: و، راه و شهرسازی باید به دو و،خانه تفکیک شود که کمیسیون عمران مجلس در این زمینه طرحی فوریتی را آماده کرد اما آقای پزشکیان از رئیس مجلس درخواست ،د تا این طرح فعلا مطرح نشود. رئیس مجلس نیز در راستای تعامل با رئیس جمهور این طرح را در صحن مجلس مطرح ن،د.

به گزارش تسنیم، بیش از 13 سال از ادغام و، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی می‌گذرد. طی این سال‌ها و در سه ،ت گذشته همواره بحث تفکیک و، راه و شهرسازی به دلیل گستردگی و پیچیدگی‌های خاص مطرح بوده،‌اما راه به جایی نبرده است.

به باور کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی تفکیک و، راه و شهرسازی مزیت‌های متعددی برای کشور به‌دنبال دارد که می‌توان به تمرکز بر حوزه‌های تخصصی راه و مسکن به‌صورت مجزا، ارتقا بهره‌وری، بودجه‌ریزی دقیق و شفاف برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی، ارتقا خدمات‌رس، به مردم، تسریع در روند اجرای پروژه‌های زیربنایی و … اشاره کرد.

به گزارش تسنیم، در ،ت یازدهم و دوازدهم،‌ عباس آخوندی با وجود اعتقادی که به تفکیک داشت اما هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نداد. در ،ت سیزدهم نیز این موضوع مسکوت ماند. حال باید دید ،ت چهاردهم ادغامی را که به مخلوط ، «آب» و «روغن» تشبیه شده بود را با همکاری مجلس عملیاتی می‌کند یا خیر؟ تفکیکی که به‌طور قطع به سود بخش‌های مسکن و راه  در نهایت مردم خواهد بود.

مرحوم اکبر ،ان وزیر ،ق راه و ترابری نیز سال 91 در این‌باره گفته بود: در ی،ال اخیر بخش حمل‌ونقل کشور مغفول مانده و وضعیت آن نسبت به روزهای پیش از ادغام بدتر شده است. مسکن بدون هیچ دلیلی در راه و ترابری ادغام شد و از پشتوانه کارشناسی برخوردار نبود.

انتهای پیام/

منبع: https://tn.ai/3160010