خرید اینترنتی قطعات خودرو چه مزایایی دارد؟

وضعیت خودروسازی های ما الان اینطوری است و این اصلا قابل رقابت با هیچ جایی چین یدک نیست. وضعیت فعلی خودروی داخلی و کیفیت پایین آن به طور حتم برای مردم و مسئولان پوشیده نیست اما آنچه که نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که تحریم خرید خودروی تولید داخل در حالی از سوی برخی تبلیغ می شود که هم اکنون اقتصاد ایران نیازمند حمایت از تولید داخل است. نباید این نکته را نادیده گرفت که هنوز سهم زیادی از بازار خودروی کشور در انحصار دو شرکت خودروساز قرار دارد که اقدامات این شرکت ها نقش زیادی را در تغییرات قیمتی انواع محصولات در بازار دارد.

لوازم یدکی خودرو

کمپین هایی از قبیل منع خرید خودروی صفر هر چند با این هدف راه اندازی می شود که حق مشتری است که در ازای پرداخت وجه بالا کالای با کیفیت خریداری کند ولی نباید موجب تخریب تولید داخل هم شود. به دلیل نبود خودروی شاسیبلند با قیمت مناسب در آن سالها و همچنین اختلاف قیمت زیاد پیکاپ با رونیز، بسیاری از افراد اقدام به نصب اتاق روی قسمت بار نسخهی دو کابین نیسان پیکاپ کرده و آن را تا حدودی شبیه به مدلهای شاسیبلند میکردند. اما ایا همه این افراد میدانند که معنای نخریدن خودروی داخلی یعنی واردات خودرو و این به معنای ضربه زدن به تولید ملی است وبیکارشدن کارگر ایرانی . وی ادامه داد: براساس شواهد موجود این واردکنندگان که بعضا پرونده تخلفات آنها به دلیل گرانفروشی از سوی برخی مراجع رسمی کشور اعلام شده و در دست بررسی است، با سوءاستفاده از احساسات و خواستههای بهحق مصرفکنندگان سعی در تضعیف صنعت خودروی داخلی با هدف سوق دادن تقاضای بازار به سمت خودروهای وارداتی چینی و کرهای دارند.

دراین حال یک کارشناس صنعت خودرو گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی تلفیقی از احساسات و خواستههای بهحق مصرفکنندگان ایرانی با دستهای پشت پرده و سازماندهی واردکنندگان خودروهای چینی و کرهای است. مجتبی نظری اظهار کرد: با امیدواریهای ایجاد شده در دوره پس از توافق هستهای، برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کرهای وارد جنگ بازار شده و با سوءاستفاده از احساسات مصرفکنندگان، کمپین نخریدن خودروهای داخلی را سازماندهی کردهاند. وی خاطرنشان کرد: البته این همکاریها زمانبر بوده و حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان میبرد تا محصولات جدید حاصل از همکاری خودروسازان داخلی و خارجی وارد بازار شود با این حال واردکنندگان خودرو با پیشبینی این موضوع، از هماکنون به دلیل از دست دادن بازار در آینده احساس خطر کرده و میخواهند با هدایت کمپینهای اینچنینی، سوار بر موج احساسات مردم شده و ذائقه مصرفکنندگان را به سمت خودروهای چینی و کرهای کشانده و بازار خود را حفظ کنند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: این وضعیت در حالی است که در شرایط سخت تحریم و زیاندهی خودروسازان، این شرکتها از بیکاری کارگران جلوگیری و هماکنون نیز به دنبال مشارکت با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی برای جبران کمبود تنوع محصول در سالهای گذشته هستند. نظری با بیان اینکه بنابراین در چند سال اخیر مطالبات انباشتهای از خودروسازان در بین مردم شکل گرفته است، تصریح کرد: دقیقا در همین فضا و در شرایطی که خودروسازان با توافق هستهای به دنبال مشارکت با خودروسازان جهانی، انتقال تکنولوژی و تولید محصولات جدید هستند؛ برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کرهای احساس خطر کرده و نسبت به سازماندهی و جهتدهی کمپین نخریدن خودروهای داخلی اقدام کردهاند.

لوازم یدکی ماشین چینی

مرکز فروش لوازم یدکی ماشین های چینی لیفان ، ام وی ام ، جیلی و.. فرهادی با اشاره به آنکه در صنعت خودروی کشور مافیاهای متعددی وجود دارد، اظهار داشت: در این مرحله ما شاهد ظهور مافیا در بخش فروش و خدمات پس از فروش هستیم. حال شاهد هستیم که کاهش قیمت خودرو در شرایطی صورت گرفته که قیمتگذاری آزاد نشده و همچنان با اهرم شورای رقابت صورت می گیرد. «راین خودرو» نیز که محصولات شرکت «گریت وال» را به نام «ولیکس» به تولید می رساند حدود دو میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. بر اساس اظهارات غیر رسمی برخی مدیران خودرو کشور، شرکت خودروسازی رنو که سرمایه گذاری عظیمی را طی سال های گذشته برای تولید ال 90 در ایران انجام داده، قصد دارد تا تولید این خودرو را در کشورمان افزایش دهد و با کاهش قیمت آن تقاضای بیشتری برای این خودرو که هم اکنون با کمبود عرضه نیز مواجه است ایجاد کند.

فرهادی مسیر مقابله با این کمپین را تغییر رویکرد و رفتار صنعت خودروی کشور دانست و گفت: رفتار کلی صنعت خودروی کشور باید بر روی پلتفرم رضایت مردم شکل بگیرد و زمانی که مشتری خودرویی را تحویل می گیرد احساس آرامش کند نه آنکه رنجی بر رنج های او اضافه شود. سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: از آغاز سال جاری به علت افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، همکاران ما به ناچار مجبور به افزایش ۲۰ درصدی قیمت های خود شدند. لوازم یدکی خودروهای چینی قابل عرضه واتر پمپ ام وی ام 110 به قیمت 500.000 می باشد . برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که دولت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو با همکاری دستگاه های مربوطه باید وارد عمل شود زیرا هنوز تکلیف مردم و خودروسازان در سرنوشت قیمت خودرو نامشخص است و این امر خود بر التهابات بازار می افزاید. دولت برای مدیریت قیمت خودرو باید با رقابتی شدن بازار ضمن ملزم کردن خودروسازان به تولید محصولات متنوع و با کیفیت حمایت های لازم را برای کاهش هزینه های تولید در کشور انجام دهد تا در نهایت قیمت گذاری این صنعت ساماندهی پیدا کرده و خریداران و خودروسازان از بلاتکلیفی خارج شوند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این کمپین خواستهها و توقعات مصرفکنندگان از خودروسازان داخلی بهحق و درست است بهگونهای که مصرفکنندگان توقع افزایش تنوع و کیفیت محصولات در سالهای گذشته را داشتند که البته خودروسازان به دلیل شرایط تحریم و نبودن امکان همکاری با خودروسازان جهانی نتوانستند نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند. اما باید دید آیا در شرایط فعلی که قیمت خودرو در بازار به کمتر از قیمت کارخانه رسیده است، باز هم این درخواست از سوی خودروسازان مطرح خواهد شد؟ در مجموع این حرکت وصل می شود به منافع عده ای که علاقه مند هستند صنعت خودروی کشور روی پای خود نایستد.

این نماینده خاطرنشان کرد: همین روز گذشته بود که خودرو خود من در یکی از گردنه های کشور یکباره یکی از شیلنگ های آن از بین رفت و بعد از چندین ساعت با بوکسل توانستیم خودرو را به یک شهر نزدیک منتقل کنیم. بنابراین نخریدن محصولات این دو شرکت را نمی توان راه علاج بی سامانی قیمت خودرو در بازار دانست چرا که قیمتها انحصاری و تاحدی دولتی تعیین می شود، بلکه مسئولان باید با سیاست گذاری های مناسب مانع افزایش غیر اصولی قیمت خودرو شده و اقدامات لازم را برای حمایت از مصرف کنندگان انجام دهند. به همین دلیل است که به نظر میرسد کمپین نخریدن خودرو که چندی است در فضای مجازی مردم را به نخریدن خودروهای داخلی دعوت می کند بیش از آنکه نشان از خواسته های مصرف کنندگان خودرو داشته باشد، از مقابله با صنعت داخلی حکایت دارد.

دراین حال گزارش دیگری حاکی است به نظر میرسد فعالیت گسترده کمپین “خرید خودروی صفر ممنوع” تأثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نداشته باشند زیرا در نهایت خریداران بعد از وقفه چند ماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می شوند و حتی می توان پیش بینی کرد بعد از رکود چندماهه، بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شده و در نهایت قیمتهای بازار هم روند افزایشی را تجربه کند. از این رو به نظر میرسد که خودروسازان چینی که حدود 24 میلیون دستگاه خودرو را به تولید می رسانند قصد دارند برای ماندن در بازار ایران از طریق شکستن قیمتها امیدوار باشند. مشتریان بعد از اینکه قطعات خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند میتوانند برای خرید سفارششان را ثبت نمایند. کارشناسان بر این باورند که چینیها با توجه به ورود خودروسازان اروپایی قیمت های خود را خواهند شکست تا از این طریق بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند.