دوره نرم افزارهای طراحی و معماری ساختمان

به دلایل مختلفی ساختمان ها به مقاوم سازی نیاز دارند.همان گونه که بیان شد ،مقاوم سازی ساختمان بر خلاف آن چه در تصور مردم عادی وجود دارد، تنها برای ساختمان های قدیمی کاربرد ندارد. استفاده از سیستم­های متحرک در معماری دلایل مختلفی دارد واین نوع سیستم­ ها می ­توانند تاثیر بسیار زیادی درکیفیت ساختمان­ ها داشته باشند. تخریب بنا با روش های مختلفی مانند انفجار، گوی تخریب، تخریب با بیل مکانیکی و تخریب دستی انجام می شود. «شاتکریت» (Shotcrete) یا بتن پاشیده، یکی از انواع بتن معمولی با روش بتن ریزی متفاوت است. خراسان جنوبی با سهم 1.2 درصدی از خانه های خالی و نرخ رشد جمعیت سالانه 3.02 درصدی رتبه 1 را در کشور در اختیار دارد و یکی از مستعد ترین استان ها به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری برنا از قم خردادماه امسال بود که فراخوان عمومی برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی آثار معماران استان قم از سوی مجموعه «خانه چوبی» با همراهی انجمن صنفی معماران قم منتشر شد. درآمد معماران و معماران داخلی در ایران رنج گسترده ای دارد و از یک تا ۳۰ میلیون تومان می تواند متفاوت باشد. اما ازآنجاکه این پلاکها در مجموع مساحتی حدود ۱۰ میلیون مترمربع دارند، درصورتیکه بدون تجمیع و به صورت تک پلاک ساختوساز در آنها انجام شود، با در نظر گرفتن حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ مترمربع مساحت و نیز زیربنای ۶۰ درصدی در چهار طبقه در این زمین ها، در بافتهای فرسوده تهران ظرفیت ساخت ۲۴۰ تا ۴۸۰ هزار واحد مسکونی ۳۰ تا ۳۵ مترمربعی وجود دارد.

در طرح تفصیلی ساختوساز در زمینهای ۵۰ تا ۱۵۰ مترمربعی مشروط بر اینکه عرض معبر حداقل ۶ متر باشد، فقط سه طبقه تعریف شده و این در حالی است که در بافت فرسوده از این پس امکان ساخت چهار طبقه در زمینهای ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربعی فراهم است. خط قرمز دومی که ضوابط خاص بافت فرسوده آن را به نفع احیای این بافتها از مجموع مقررات ساختوساز پاک کرده، مربوط به تامین حداقل پارکینگ در ساختمانهای مسکونی است. خط قرمز اول این است که بهطور کلی بر اساس ضوابط عامل طرح تفصیلی ساختوساز در زمینهایی با مساحت کوچک در حداقل تعداد طبقات مجاز است. علاوه بر این در طرح تفصیلی از دو زیرپهنه مسکونی خاص با عنوان «R۱۲۱» و «R۱۲۲» که در ضوابط خاص از آنها یاد شده، عنوان شده است که اگر مساحت زمین حداقل ۲۰۰ مترمربع باشد، مجوز ساخت چهار طبقه برای آن صادر میشود. اگر علم و علاقه در این زمینه حرف اول را میزند. فارغ از اینکه به دلایل نامعلوم متن مصوبه دو هفته قبل کمیسیون ماده پنج هنوز بهطور رسمی توسط مدیریت شهری منتشر نشده و جزئیات آن با شهروندان در میان گذاشته نشده است، شورای عالی شهرسازی و معماری نیز طی مکاتبهای با شهرداری تهران این مصوبه را بازگردانده است.

در آرماتوربندی میلگردها به وسیلهی جوش یا بست فلزی کنار هم قرار داده شده و باعث میشوند تا استحکام کششی بتن افزایش یابد. سیستم های گرمایشی پکیج که عمدتا مصرف بالاتری نسبت به سایر رقیبان گرمایشی خود دارد، در مدل ها و برندهای مختلفی تولید میشوند. منابع آزمون نظام مهندسی برق در بخش طراحی، مانند سایر آزمونهای نظام مهندسی از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام میشوند. آموزش حرفهای اجرای سقفهای تیرچه و بلوک تنها بخش کوچکی از آموزش حرفهای نخبگان اجرای ساختمان است. آموزش حرفهای اجرای ساختمان برای تمامی مهندسین عمران و فعالان عرصه ساخت و ساز با هر سطح از مهارت و توانایی مفید است. پیشرفت کاری مهندس معمار به میزان زیادی به مهارت ها، شایستگی ها و تجارب او ارتباط دارد.

مهمترین هدف اصلی ساختمان سبز که میتوان به آن اشاره کرد سایت parchitect «پایداری» میباشد. ولی در ایران به راحتی میتوان زیرساختهای منازل حیاطدار را بنا نهاد. ساخت این خانهها را میتوان برنامه نجات خانهاولیها تلقی کرد؛ چراکه در نیمه جنوبی شهر میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان حدود ۲۰ میلیون تومان است و این یعنی ارزش آپارتمانهای ساختهشده در این مناطق طی یکی دو سال آینده با توجه به مساحت حداقل ۳۰ مترمربعی حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد میشود. به گزارش «دنیایاقتصاد» مبتنی بر ضوابط جدید، در قوارههای حول و حوش ۵۰ مترمربعی زمین واقع در بافتهای فرسوده که اکنون بدون تجمیع امکان تخریب و نوسازی را پیدا کرده اند، با احتساب تراکم پایه ۶۰ درصدی آپارتمانهای حدود ۳۰ تا ۳۵ مترمربعی ساخته خواهد شد.

طبق ضوابط طرح جامع شهر تهران، جمعیت شهر تهران زیر ۱۱ میلیون نفر پیش بینی شده است و اکنون فاصله زیادی با سقف جمعیت شهر وجود ندارد. دیدن هرکدام از این پروژه های معماری مدرن که هم اکنون برای خود یک نماد هستند و شنیدن داستان پشت هرکدام، لطف خاصی دارد با ما همراه باشید و بگویید پروژه معماری مورد علاقه شما کدام است. استحکام فشاری بتن به مقاومتی گفته میشود که بتن در برابر نیروهای وارده عمود از خود نشان میدهد. اما فرزانه صادق مالواجرد ، معاون وزیر راه و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در نامهای خطاب به شهردار تهران گفته که هرگونه اقدام اجرایی درباره بافت فرسوده تهران تا قبل از تصویب در شورایعالی شهرسازی و معماری فاقد وجهه قانونی است و مسئولیت تبعات آن بهعهده شهرداری تهران خواهد بود. او مخالف این است که روی بخشی از شهر برچسبی تحت عنوان بافت فرسوده بزنیم .به گفته کاشانی بخش زیادی از بافت هایی که به آنها عنوان فرسوده داده شده بافت های تاریخی هستند که در تهران، شیراز و شهرهای گوناگون قرار دارند و دارای ارزش هستند. اما ضوابط بازنگریشده مربوط به بافت فرسوده اجازه ساخت چهار طبقه در زمینهای زیر ۱۰۰ مترمربع را در این دو پهنه به شهروندان داده است.

سهل شدن ضوابط ساختوساز در بافت فرسوده میتواند تعداد واحدهای مسکونی ارزان قیمت و در استطاعت را تا حد قابل توجهی افزایش دهد؛ اما با این حال این یک گام ناقص است. محتوای مصوبه کمیسیون ماده پنج که در اختیار «دنیایاقتصاد» قرار گرفته است، نشان میدهد در قالب این ضوابط خاص، دو خط قرمز برای مسکونی سازی در بافتهای فرسوده شهر تهران پاک شده است که یکی ناظر بر تامین حداقل پارکینگ ساختمانها و دیگری مربوط به سقف تعداد طبقات (تراکم ساختمانی) در زمینهایی با قواره کوچک و خیلی کوچک است. این قاعده دو خط قرمز اصلی ساختوساز در بافتهای فرسوده را پاک کرده است. بر اساس محتوای مصوبه کمیسیون ماده پنج، ۴۷ درصد از پلاکهای فرسوده شهر تهران شامل زمینهای ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربعی هستند و این در حالی است که سهم این زمینها از کل نوسازی بافت فرسوده در دهههای گذشته فقط ۱۵ درصد بوده است. در طراحی ساختمان وزارت نفت، توجه به زمینه (context) شهری و هویت ساختمان قدیمی وزارت نفت بعنوان اولین بلندترین آسمانخراش کشور و ارزش نهادن به روایت تاریخی خیابان طالقانی بعنوان نقطه ی عطف بخشی از تحولات بافت شهری تهران از اهمیت بسیار برخوردار بوده است.

اما یک تفاوت اساسی بین آنها این است که مهندس عمران در طراحی بنا صرفا به اصول فنی توجه می کند ولی مهندس معمار علاوه بر اصول فنی، به جنبه های زیبایی شناختی، روانشناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارد. معنی فنی این اصطلاح این است که پس از اجرای یک مرحله از ساخت، با توجه به گزارشات ارسال شده و تغییرات احتمالی در طرح اولیه، کلیه عملیات انجام شده را به صورت یک نقشه به روز در می آید. اخبار مربوط به بازنگری در ضوابط طرح تفصیلی مرتبط با ساختوساز در بافتهای فرسوده در چند روز گذشته منتشر و اعلام شد ضوابط صدور پروانه در این بافتها به نحوی تغییر میکند که گره اصلی نوسازی این بافتها یعنی عدم صرفه اقتصادی تخریب و مشارکت بهدلیل محدودیت تراکم گشوده شود. این تغییرات زمینه ساز ساختوساز آپارتمانهای خیلی کوچک در زمینهای زیر ۱۰۰ مترمربع میشود و علاوه بر این درباره زمینهای کوچک با مساحت ۱۰۰ تا ۱۵۰ مترمربع نیز یک طبقه تراکم اضافی پیش بینی شده است تا مشوقی برای تخریب و مشارکت باشد. از سال ۹۸ به دنبال اعمال برخی تغییرات در ضوابط ساختوساز، عملا تراکم در بافت فرسوده به ۲ طبقه کاهش یافته بود و با توجه به اینکه فرمول رایج تقسیم منافع در ساختوسازهای تهران ۷۰-۳۰ یا ۶۰-۴۰ درصد به نفع مالک زمین است، عملا برای سازنده جذابیتی نداشت که وارد این قبیل پروژهها با حداقل تراکم شود؛ به ویژه با توجه به اینکه در مناطق نیمه شمالی شهر که بعضا حتی از لحاظ تعداد واحد مسکونی اشباع هستند، امکان تخریب و مشارکت بدون دردسر با کسب عایدی قابل قبول برای ساختوساز حداقل چهار طبقه وجود دارد و در نتیجه طی سه سال اخیر بسازوبفروشها انگیزه کافی برای فعالیت در بافتهای فرسوده نداشتند.

با این کار، مهارت معمار برای صاحب پروژه، آشکار میشود. به این ترتیب مصوبه کمیسیون ماده پنج با عنوان «ضوابط خاص» برای بافتهای فرسوده گره این قفل را میگشاید و بازدهی سرمایه گذاری ساختمانی در جنوب شهر را برای سازندهها تا حد معقولی افزایش میدهد. نام گذاری این بنا بخاطر برادرزاده او به نام “مارکوس کلادیوس مارسلوس ” بود که 5 سال قبل از اتمام ساخت بنا در سن 19 سالگی فوت کرد. این بنا شامل المان های ضروری معماری است مانند صندوق های پست، تانک آب، چراغ های روشنایی و خطوط اتصالی است. این سیستم روشنایی فقط زمانی عمل میکند که حس کند افراد داخل اتاق هستند.

اگرچه مصوبه چهارم تیر ۱۴۰۱ که جزئیات آن در اختیار «دنیایاقتصاد» قرار گرفته است و برای اولین بار منتشر میشود، با واکنش شورای عالی شهرسازی و معماری همراه بوده است؛ اما درصورتیکه این مصوبه مهر تایید شورای مذکور را نیز دریافت کند، اجرای آن میتواند زمینه ساز ساخت حدود ۲۵ هزار واحد مسکونی حدود ۳۰ مترمربعی در مناطق نیمه جنوبی شهر شود. و با خروج صدا از مسیرهای مختلف دریافت میشود. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. متوسط درآمد مهندس معمار نسبت به بسیاری از مشاغل در سطح قابل قبولی قرار دارد. مهندس معمار معمولا بر اساس ایده های فردی، نیازهای جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما، کار طراحی ساختمان ها و بناها را انجام می دهد.

کاشانی اضافه می کند: این که فقط بکوبیم و بسازیم و بگوییم این ساختمان محکم است و اگر زلزله رخ دهد خراب نمی شود کافی نیست ،باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا اینجا یک بافت جدید ایجاد می کنیم کیفیت مناسبی برای زندگی دارد یا فقط داریم یک خوابگاه درست می کنیم یک سری آپارتمان و تعداد زیادی قوطی که با این نگاه که آقایان دارند که فکر می کنند هر چه تراکم را بالاتر ببرند چون سرعت ساخت و ساز و جذابیت برای سرمایه گذاران بیشتر می شود بهتر است. این بخش ها در برابر زلزله ناپایدارند واین نگرانی وجود دارد که در شرایط زلزله آسیب گسترده ببینند؛ برای این بافت باید با این نگاه تصمیم گیری شود که کیفیت زندگی در آنها اگر بالا نمی رود پایین تر نیاید؛ یعنی باید این بافت ها و این بخش از شهر را با یک نگاه انسانی بنگریم، با یک رویکرد انسانی به عنوان محلی که محل زیست بخشی از مردم شهر است. به این ترتیب هم خط قرمز طرح تفصیلی درباره حداکثر تراکم مجاز و هم خط قرمز مربوط به حداقل پارکینگ مورد نیاز در ساختوسازهایی که صرفا در بافت فرسوده انجام میشود، حذف شده است.

فرآیند طراحی معماری به فازهایی تقسیم می شود تا به سازماندهی بهتر پروژه کمک کند و مراحل قابل مدیریت بیشتری را برای پیمانکاران ایجاد کند. شورای عالی شهرسازی و معماری نهاد بالادست کمیسیون ماده پنج شهر تهران به شمار میآید؛ به این معنا که اگر این کمیسیون بخواهد تغییرات عمدهای در مصوبات این شورا از جمله «طرح تفصیلی» اعمال کند، باید از مسیر شورای عالی شهرسازی و معماری آن را دنبال کند. اگر این دوران برای کسب تجربه بیشتر، طولانی شود، ممکن است شما بیانگیزه و ناامید شوید! مهندسان معماری که مدارک عالی در مقطع تحصیلات تکمیلی دارند، به دلیل گذراندن دروس هنری معماری بیشتر، علاوه بر طراحی بناها میتوانند به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماری داخلی بپردازند یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت کنند. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. از ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند، مثل: تولید کانال کولر، شیروانیها یا لولههای آب که در معرض آب و رطوبت هستند، استفاده میشود. آقایان باید بگویند نگاهشان نسبت به بافت های فرسوده چیست و آیا می خواهند سازنده ها به جای اینها تک به تک هفت هشت طبقه بسازند یا می خواهند یک نگاه جامع به این موضوع داشته باشند؛ راه حلی که هم بشود این بافت ها بازسازی شود در برابر خطرات زمین لرزه مقاوم باشد و هم بافت های خوب شهری باشد؛ یعنی یک فرصت را به تهدید تبدیل نکنیم که از ترس زلزله یک بافت بی هویت و بی ارزش متراکم ایجاد کنیم.

بنابراین (مخصوصا اگر ساختمان در نبش گذر اصلی و شلوغ قرار دارد) بهتر است بالکن اصلی ساختمان در این قسمت طراحی نشود. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس معماری بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب مهندس معمار را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه مهندسی معماری قرار داده اند.بنابراین اگر می خواهید در شغل مهندسی معماری موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای تخصصی مهندسی معماری یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست. درحالیکه قاعده کلی طرح تفصیلی این است که در زمینهای کوچک باید حداقل معادل نیمی از تعداد واحدها پارکینگ تامین شود و این یعنی برای ساخت یک ساختمان چهار طبقه لازم است حداقل ۲ واحد پارکینگ پیش بینی شود تا امکان صدور مجوز ساخت داشته باشد، کمیسیون ماده پنج درباره بافت فرسوده این خط قرمز را پاک و ضوابط را به این شکل تغییر داده که ساخت حداقل یک واحد پارکینگ برای ساختوساز چهار طبقه در زمینهای ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربعی کفایت میکند.