سازه نگهبان چیست؟

این رشته دو جنبه هنری و فنی دارد زیرا در درس های ارائه شده دروسی مانند طراحی ، زیبا شناسی که جنبه هنری رشته و همچنین دروسی مانند سازه های بتنی و فلزی ، مقاومت مصالح وجود دارد که به جنبه فنی این رشته مربوط می شود. همچنین ارزش برند را از طریق تلاشهای سازمان و برندهای زیرمجموعه ، حداکثر خواهد نمود. همچنین می توان پیش نمایشی از فضای بیرونی و درونی ساختمان، در محیط سه بعدی ارائه داد. در شهرهای سرد سیری چون تبریز، زنجان و اردبیل این قسمت به دلیل برودت هوا به طور کلی از ساختمان حذفشده و فضای نیمه بازی وجود ندارد. این قسمت از ساختمان در اختیار دفتر تجاری واقع در طبقه اول گذاشته شده است که در آن جلسات مدیران، مهمانی های رسمی و شرکتی برگزار شود و البته محیطی بسیار مناسب برای رفع خستگی کارکنان می باشد.

یک ساختار غیر سازنده ، که به عنوان یک ساختار ساده نیز خوانده می شود ، به هر بدنه یا سیستم از قطعات متصل به کار رفته برای پشتیبانی از یک بار است که برای اشغال مستمر انسان طراحی نشده است گفته می شود. بنابراین چنین سیستم­هایی می­تواند در مکان­های مختلف و با اهداف متفاوت مورد استفاده قرار گیرند که علاوه بر جنبه عملکردیشان جنبه سمبلیک نیز داشته باشند. با توجه به این امر میتوانید از این متریال نه تنها به عنوان گزینهای مناسب برای طراحی المانهای ذکر شده استفاده نمایید، بلکه مطمئن هستید وزن سبک این محصول در سازه شما تاثیری منفی نخواهد داشت.

در این پروژه که در خارج از کشور اجرا شده است مجتمع مسکونی در 8 طبقه و دارای پارکینگ می باشد. این ساختمان تجاری-اداری عجیب و زیبا در همدان ، که از شهرهای تاریخی ایران می باشد، واقع شده است. روزانه میلیون ها ساختمان در ایران ساخته می شوند که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این آب در زمستان ذخیره شده و در تابستان مورد استفاده قرار میگیرد. در بالای هر برج بادگیر یک رشته دهانههای عمودی وجود دارد که در مقابل بادهای وزان قرار گرفته و برای گرفتن نسیم و هدایت آن به اتاق همکف یا زیرزمین که رطوبت را از یک حوض آب اخذ میکند، تعبیهشده است. در ساخت آن از الگوی هشتی پیروی میکردند و در مرکز آن یک حوض وجود دارد که مسیر قنات از آن عبور میکند. وجود ایوانها در اطراف و یک حوض و چند باغچه در حیاط اکثر بناها به چشم میخورد.

این شکل از پروانه ساختمانی که در استان تهران و تعداد زیادی استانهای کشور نیز به این روش صادر می شود ، نوع جدید صدور پروانه ساختمان است . هشتی با تزئینات زیادی آراسته میشد و معمولا سوراخی در سقف برای تأمین نور در روز داشت. با باز شدن دربهای این اتاقها فضای مهمانها بیشتر میشد. شبها هم فانوس یا چراغموشی فضای آن را روشن میکرد. بدلیل کمبود تحقیقات جدید درراستای روندهای طراحی و معماری و ساخت و ساز هیچگونه تحول یا نو آوری که بتوان انقلابی در این زمینه نامید مطرح نگردید وپیشرفت تکنیکهای ساختمانی و ابزار طراحی تا هزاران سال بسیار آهسته و بطیع بنظر میرسد. و حداکثر استفاده را از مواد و مصالح و پیشرفت های حاصله در عرصه مدرن در زمینه ی تکنیک های ساخت و ساز به عمل آورد. کاربرد پلان آزاد در طراحی داخلی از ویژگیهای مهم طراحیهای میسوندروهه بود و بسیاری از ایدههای او در معماری داخلی مدرن همچنان مورد استفاده معماران است.

خانه کج با معماری ناموزون و منحنی (یا Krzywy Domek همانطور که در شهر Sopot، لهستان مشهور است) مشتریان شخصی و تجاری را در خود جای میدهد. این ساختمان اداری معرف معماری شهر تبریز می باشد. طراحی ساختمان اداری کارخانه ها معمولاً از قرارگرفتن در عملکرد اصلی خط تولید و ساختمان اداری در کنار یکدیگر تعریف می شوند. در میان حیاط اصلی یا مرکزی باغچهای پایینتر از سطح حیاط و یک طبقه در داخل زمین میساختند با این کار مصالح مورد نیاز ساختوساز از خاک برداشتشده تأمین و دسترسی به آب قنات راحتتر میشد. حجره معمولا در اطراف حیاط مرکزی یا میانسرا به صورت مربع، مستطیل یا چندضلعی ساخته میشد. سردر ورودی بنا به کاشیهایی با عبارات مذهبی مزین بوده است تا افراد به هنگام ورود و خروج از زیر آیات قرآنی یا روایات و عبارات دینی عبور کنند. در هرجایی که شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب حکمفرما باشد، معماران برای ایجاد آسایش و آرامش بیشتر فضایی سردابی را در زیر زمین تعبیه میکنند. این فضا به نامهایی همچون مهتابی و تخت بوم نیز شهرت دارد و در مناطق گرم و مرطوب چون دزفول و شوشتر جزء جداییناپذیر خانهها به شمار میرفته است. از یک طرف این موضوع در مورد سرپناه است ، اما در مورد لذت نیز است.

استودیو معماری آشینه یک استودیو جوان در حوزه معماری ، بازسازی ساختمان و دکوراسیون به شمار می رود البته با سابقهای طولانی و پیشینه ای حدود ۴ سال در حوزه عمران و ابنیه ، در سال ۲۰۱۹ بر آن شدیم تا با توجه به تجارب بسیار مفید و ارزشمند در حوزه عمران نگاهی تخصصی تر، جامع تر به رشته معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی داشته باشیم و این شد سنگ بنای گرد هم آمدن نیروهای جوان ، خلاق و ایده پرداز آشینه در راستای تلاشی گروهی به منظور رشد و اعتلای هنر معماری. در جواب باید گفت که این هنر شماست که با استفاده از قاب ها و وسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع طراحی داخلی منزل تان را جذاب تر نمایید. در بعضی خانهها هشتی فضای مشترکی بین چند همسایه بود و از آن برای گفتگو در زمان فراغت استفاده میکردند. پنجدری یکی از عناصر معماری سنتی ایرانی است که در خانههای قدیمی نقش اتاق نشیمن در معماری امروزی را داشته و در واقع فضای اصلی خانه و شاهنشین بوده است. تعداد اعضا به تفکیک رشتههای اصلی خواهد بود.

سبک معماری معاصر نیز اما چند سالی است که معماران ایرانی را به خود علاقه مند کرده است. نوع مصالح، مقاوم تر و سبک تر می باشد. مسئله بررسی تکنولوژی مربوط به تولید ساختمان در حال حاضر بسیار پیچیده تر از آن است که در زمانهای پیشین مورد توجه قرار میگرفت. ساختمان هایی با معماری معاصر در تهران امروزه بیش از پیش رونق یافته و جلوه ای مدرن تر به ظاهر شهر بخشیده است. فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری می توانند در حوزه های معماری و ساختمان سازی مشغول به کار شوند و در شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی و دفاتر فنی و مهندسی مرتبط با ساختمان سازی استخدام شوند و در سمت هایی مثل طراح فنی ساختمان ها، ناظر اجرای طرح، و سرپرست دفترهای مشاوره قرار بگیرند. جالب اینکه هرساله به مناسبت سالگرد افتتاح آن، در این سالن اجرای برنامههای گوناگون هنری انجام میپذیرد که به مرور زمان این مراسم به سنتی سالانه تبدیل شده و مردم زیادی هم از آن استقبال میکنند. این بخش دارای نمای زیادی در چشم کارکنان و مراجعین بوده و نظافت آن باعث آرامش و دید مثبت آن ها می شود.

رواق هم مانند ایوان از سه طرف مسدود است و افراد را از تابش آفتاب و بارش باران حفظ میکند. در تابستانها از این فضا برای خوابیدن و در زمانهایی که دیوارهای اطرافش سایه خوبی را در آن ایجاد میکند برای دور همنشینی استفاده میشود. عمل نقاشی ساختمان محیط شما را تازه میکند و جلوهآی نوساز به آن میبخشد. در این طراحی، «خانه» ثابت و ابژه دانسته نمی شود بلکه با توجه به محیط اطرافش تغییر می کند. به دلیل هماهنگی ساختمان با محیط اطرافش، معماران آن از تکنیک آجرچینی سنتی در نمای ساختمان استفاده کرده اند. اینگونه حجرهها در مدارس برای استفاده طلاب و در کاروانسراها برای استراحت مسافران و گاهی به منظور چلهنشینی و عزلتگزینی درویشان بنا میشد. بازسازی ساختمان به منظور ایجاد تغییر هر چیزی در یک بنا انجام میشود که احتیاج به تعمیر دارد. معروف ترین ساختمان آن این مجموعه، پارتنون نام دارد. یکی از محبوب ترین رشته های گروه ریاضی، معماری است که به دلیل نزدیکی به علوم طراحی و هنری علاقه مندان خاص خود را دارد. ساختمان کرایسلر و ساختمان امپایر استیت از مهم ترین بناها به سبک آرت دکو هستند. سبک معماری او نئواکسپرسیونیسم شناخته میشود که سبکی مدرن با فرمگرایی خلاقانه و رمانتیک است.

استفاده از سیستم سازه ای ترکیبی سبب می شود با کاهش ضخامت دال بتنی سقف و حذف بار تیرهای سنگین، وزن مرده ساختمان سایت parchitect کاهش یابد. در سبک مدرن از مصالحی نظیر بتن، فولاد و شیشه استفاده می کردند. در مرکز بناهای ایرانی قدیمی، حیاطی چهارگوش وجود داشت که ابعاد و شکل آن را با توجه به شرایط مختلف محلی نظیر آب و هوا و عوامل فرهنگی تعیین میکردند. عواملی که باعث خلق کردن یک اثر معماری میشوند مانند عوامل اسکلتی و غیراسکلتی هستند و ممکن است، امکانات مالی هم اثر بخش باشد. رنسانس به معنای نوزایی می باشد و یک جنبش فرهنگی مهمی بود که منجر به انقلاب علمی، اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. این بنای سهمی شکل، از فولاد ضدزنگ ساخته شده و بلندترین بنای ساخته شده توسط انسان در نیمکره غربی می باشد.

معماری ایرانی به عنوان یکی از معروفترین سبکهای معماری در جهان شناخته شده است که در مقایسه با کشورهای دیگر جهان ارزشی ویژه دارد. ایوان به نام بهارخواب و مهتابی هم شناخته میشود و در شرق ایران رواج بسیاری دارد. در شهرهای کویری ایران مانند کاشان، یزد و کرمان از بادگیر در بناهای مختلف به نحو مطلوب استفاده شده است. بدین منظور، از معیارهای پایایی مرکب (Composite Reliabilty; CR) و میزان واریانس استخراج شده (average variance extracted; AVE) استفاده می شود. این بنا دارای دو طبقه می باشد، در طبقه همکف یک فروشگاه خرده فروشی و در طبقه اول یک دفتر تجاری قرار دارد. از آنجاییکه ارتفاع این ساختمان به علت تساوی خطوط هوایی شهری باید با ساختمان های مجاور هماهنگ باشد، طبقه آخر این بنا را تبدیل به بام ساختمان کرده اند. این نوع طراحی با توجه به آخرین دستاوردهای اجرایی در طراحی نما جای خود را باز کرده است. بعضی بناهای ایرانی مهم و بزرگ فضایی وسیع را در جلوی پیش طاق دارند که حکم پیشگاه خانه، میدانگاه جلوی خانه، محوطه باز روبه روی در خانه و مسجد و کاروانسرا و زیارتگاه را دارد. بادگیرها توسط معماران ایرانی به زیبایی روی بام خانهها، آبانبارها و دهانه معادن ساخته میشدهاند.

امید که در این طرح نو برایند چند دهه تجربه و وفور نیروهای متخصص و وجود نخبگان و صاحب نظران صنعت ساختمان و نهادهای صنفی به کار گرفته شود و حاصل این زحمات، افزایش عمر مفید ساختمان و رضایت ذینفعان فرایند ساخت و بهره برداری ساختمان در کشور باشد. رشته معماری جزو آن دسته از رشتههایی است که صرفا نمیتوان به تحصیلات دانشگاهی متکی بود و بایستی حتما بحث تجربه کاری را نیز در راستای تامین نیازهای بازار کار مدنظر قرار داد. شرکت آرجنت که دارای تجربه های زیادی در این زمینه می باشد. در این زمان مهندس هایی که در این زمینه فعالیت می کنند؛ با ارائه ی روش های گوناگون، سعی بر این داشتند که ساختمان فرسوده را استحکام بخشند تا در برابر فشار های وارده، صدمه ی بسیاری را متحمل نشود. او در سال ۱۳۹۱ به عنوان پژوهشگر برتر برگزیده شده و انتشار چندین کتاب و مقاله در زمینه تخصصی مکانیک خاک و مهندسی پی و تدریس در همین رابطه، از جمله دیگر فعالیتهای علمی وی هستند. هم چنین افراد می توانند در کنار نظارت بر پروژه های ساختمانی از قبیل مرمت و احیای بناهای تاریخی و یا احیاء بناهای فرسوده، معماری داخلی و حتی طراحی صنعتی، می توانند در رشته ی خود مشغول به تدریس شوند.

مدرسه آنلاین- رشته معماری در مقطع کارشناسی دو گرایش به نام های رشته مهندسی معماری و معماری داخلی دارد. این ساختمان موزهی هنر معاصر نیتروی نام دارد که توسط یک طراح برجسته ی برزیلی با نام اسکار نیمار «Oscar Niemeyer» طراحی شده است. این ساختمان، به دلیل ساختار پیش رو و آینده نگرانه آن، شبیه به یک فیلم علمی تخیلی است. دلیل خواندن این فضا به این نام توسط معماران ایرانی وجود پنج پنجره به هم پیوسته در آن است که معمولا رو به ایوان باز میشدهاند. معماری ایرانی بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد که پیشینه آن به حدود هزاره هفتم پیش از میلاد میرسد.