نصب اسانسور و هر آنچه باید راجع به آن بدانیم

برای بازگشت کابین به سمت پائین، موتور کار نمیکند، ولی با ارسال سیگنال به شیر برقی (Valve unit)، این شیر به صورت اتوماتیک باز شده و با بازگشت روغن به مخزن، و تخلیه روغن درون سیلندر، پیستون به همراه کابین به آرامی و با سرعت ثابت به طبقات پائین باز خواهد گشت. حداقل هزینه در زمان حرکت به سمت پایین: از آنجایی که نیروی پایین آمدن آسانسورهای هیدرولیکی توسط جاذبه زمین تامین می گردد لذا هنگام فرود نیازی به استفاده از نیروی برق نبوده و مصرف انرژی در زمان حرکت به سمت پایین نزدیک به صفر می باشد.

انواع اسانسور

در حالتیکه بیش از یک جک هیدرولیک در آسانسور بکار گرفته شود، باید فشار روغن و کورس آنها طوری تنظیم باشد که باهم یکسان شوند. قوانینی که توسط شهرداری مطرح می شود، به دلیل حفظ جان مسافران داخل آسانسور می باشد و عمل به آن ها می تواند بسیار سودمند باشد. ۱. تنظیم ستون ها در محل: ابتدا تکنسین باید مطمئن شود که مکانی که بالا بر میخواهد نصب شود، گزینهی خوبی برای این کار است، در غیر این صورت گزینه های دیگری باید پیشنهاد شود. هستند و خواستار نصب آسانسور در آن مکان می باشند، باید با یک شرکت معتبر برای نصب آسانسور قرارداد ببندند و این شرکت بعد از در نظر گرفتن همه جوانب و مطمئن شدن از استاندارد و ایمن بودن ساختمان ، طراحی و نصب آسانسور را انجام داده و آنرا تحویل شرکت های بازرسی استاندارد میدهند. جام لیفت وارد کننده انواع قطعات آسانسور مطابق استاندارد های روز دنیا میباشد از جمله موتورگیربکس و گیرلس، قطعات یدکی، درب های اروپایی و …

این امر در شهر تهران به دلیل وجود قنات می تواند مشکلات و هزینه های بسیاری را برای سازنده ایجاد نماید. آرامبند آسانسور قطعهای مهم در دربهای لولایی محسوب میشود، چراکه باتوجه به وزن بالای دربهای لولایی، عدم وجود آرام بند میتواند به بدنه ورودی هر طبقه و یا حتی بدنه کابین آسیب جدی وارد کند. با یکدیگر در ارتباط هستند. متریال استفاده شده در کابینهای مختلف متفاوت بوده، به همین جهت قیمتشان نیز با یکدیگر متفاوت است. چاه در صورت وجود باید در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. از مشکلات عمده این سیستمها وجود رطوبت در انتهای چاهک آسانسور به علت نزدیکی به آبهای زیر سطحی است که باید تجهیزات و علی الخصوص سیلندر آسانسور در برابر زنگ و رسوب و خوردگی محافظت شود. ”چاله یا چاهک آسانسور چیست؟ نحوه کار یک آسانسور هیدرولیک بدین صورت است که در آسانسور هیدرولیک یک موتور هیدرولیکی سه فاز غوطه ور در روغن وجود دارد که این موتور دارای یک شیر الکتریکی خاص بنام پاور یونیت می باشد که وظیفه پاوریونیت تامین فشار روغن برای جک هیدرولیک آسانسور می باشد و در واقع با تغییر فشار روغن ، جک مربوطه کابین آسانسور را به بالا یا پایین حرکت می دهد.

از این حیث، پاراشوت یکی از قطعات ایمنی مهم آسانسور محسوب میشود که وجود آن در برای این دستگاه مکانیکی پیچیده بسیار حائز اهمیت است. وجود این لاستیک در زیر موتور ضروری بوده چراکه لرزش موتور و اصطکاک آن با سطوح ممکن است صدماتی جدی به به موتور وارد کند. انکودر وظیفه تبدیل حرکات دورانی شفت موتور به کدهای دیجیتال و آنالوگ خوانا برای درایو تابلو فرمان را به عهده دارد که به همراه دیکودر، بهترین حالت حرکت دورانی را برای موتور رقم میزند تا کابین حرکتی آرام و بدون لرزش داشته باشد.

به عبارتی دیگر قبل از اجرای کامل محل آسانسور و مشخص شدن محل عبور تاسیسات، استفاده از نقشه های اجرایی کمک زیادی به طراحی و زمانبندی مناسب ساخت و نصب آسانسور میکند. پاسخ: محاسبات آسانسور در چندین بخش بصورت کامل آموزش داده می شود که عبارتند از: آموزش محاسبات کابین آسانسور ، محاسبات آهنکشی ، اندازه گیری و محاسبه اندازه ریل و نوع آهن در هر قسمت آسانسور ، نقشه آسانسور و کار با اندازه ها در نرم افزار لیفت دیزاینر Lift Designer و محاسبات جاگذاری موتور آسانسور و دال بتونی و محاسبات مربوط به طبقات آسانسور و بخشهای مکانیک و الکتریک آسانسور.

یکی از مهمترین وظایف براکت، مهار کردن ریلهای هدایت کننده کابین است. این شرکت تامین کننده و فروش تمامی قطعات آسانسور در تهران می باشد. پس از آنکه عوامل موثر در نصب مکانیکال آسانسور و انتخاب مدل آسانسور بررسی شد، تصمیم گیری برای خرید توسط مشتری انجام می شود. کابین یکی از اجزایی است که در ظاهر آسانسور تاثیر بسیاری دارد و معمولا خریداران امروزی سعی در خرید کابینهای خوشطرح و لوکس دارند. اتاقک در داخل ستون ها دقیقا در موقعیتی که با علائمی خاص مشخص شده قرار می گیرد. شاید یکی از عیبهای این دربها باز شدن درب تنها از یک جهت خاص باشد. عموما استفاده از لوله بالانس در این خصوص توصیه میگردد. نکته مهم: برخی از انواع شرکت های آسانسور، تجهیزات آسانسور هیدرولیکی را به صورت مونتاژ شده در کارخانه آماده می کنند تا فقط برای نصب در محل آماده باشد.

در صورت وحود بیش از یک جک جهت جابجایی کابین باید فشار روغن همواره یکسان باشد. در آسانسور هیدرولیکی عامل حرکت کابین، مجموعه سیلندر و پیستون هیدرولیکی بوده که می تواند وزنه تعادل نیز داشته باشد. قبل از اینکه برای نصب آسانسور اقدام کنید، حتماً با بهترین شرکت آسانسور مشورت کرده اید و می دانید که کدام یک از مدل های آسانسور برای ساختمان شما مناسبتر است. به طور کلی امروزه طبق قوانین مهندسی سازندگان وظیفه دارند تا برای ساختمان های ببشتر از چهار طبقه آسانسور طراحی کنند.

اولین عدم تطابقی در کابین زیاد مشاهده می شود اکثر نصابان در محاسبه ظرفیت اسانسور به علت نداشتن آگاهی از جدول ظرفیت استاندارد وسایر شروط تعیین ظرفیت در تعیین ظرفیت اشتباه می کنند. همان طور که از نامشان پیداست این آسانسورها با فشار روغن درون جک حرکت می نمایند که معایب این دسته از آسانسورها از مزایای آنها بیشتر است و کمتر از دیگر آسانسورها و معمولا در ساختمان های کم ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند.و به جهت کمبود نیروهای متخصص جهت صدور گواهی استاندارد و فقدان قوانین نصب این نوع آسانسور تا سال 97 درایران بدون گواهینامه استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است. به دلیل وجود سیستم جک هیدرولیک از این نوع اسانسورها در ساختمان های با بیش از 5 طبقه استفاده نمی شود . در آسانسورهای هیدرولیک به دلیل وجود نداشتن کادر وزنه تمام بار کابین اسانسور و مسافران توسط سیستم جک هیدرولیک جابجا می شود این امر باعث نیاز به موتورهای قوی تری نسبت به آسانسور کششی می شود .

این دوره ها حضوری هستند و باید برای شرکت در دوره به محل برگزاری مراجعه کنید. این دربها معمولا به دلیل سادگی طراحی و متریال سطح پایین یا متوسطی که اغلب در ساختشان استفاده شده است، دارای قیمتی پایین و مناسب هستند، اما معایب بسیار زیاد این دربها سبب شده تا در ساختمانهای جدید کمتر به فکر استفاده از این دربها برای آسانسورهای خود بیافتند، چراکه وزن بالای این دربها و بیشینه محور باز شدن آن که حدود 90 درجه است، محدودیتهای بسیاری را برای رفت و آمد مسافرین رقم میزند. آسانسور هیدرولیکی به دلیل داشتن مکانیزم هیدرولیکی در حرکت از امنیت بالایی برخوردار است، طراحی ساده آسانسور های هیدرولیکی سبب افزایش راندمان آن ها شده است.

به زبانی ساده باید بگوییم که برق کل ساختار آسانسور توسط این کنتور تامین میگردد. کل فرآیند از برنامهریزی، نصب، تا بهرهبرداری ممکن است مدتی طول بکشد، بنابراین باید فرآیند طراحی آسانسور را به اندازه کافی زود شروع کنید تا امکان برنامهریزی و نصب دقیق را فراهم کنید، و در صورت پیش آمدن تأخیر، با مشکلی مواجه نشوید. عدم امکان بازرسی قطعات و جکهای دفن شده: سیستم پرفشار هیدرولیک و تجهیزات مربوط مدفون که لازمه نصب برخی از آسانسورهای هیدرولیکی می باشند، همواره در معرض حملات شیمیایی، مکانیکی و الکترولیتی قرار داشته که می توانند موجب نشتی سیلندرهای هیدرولیک گردند. در نوع دوم حتماً بایستی آسانسور مجهز به سیستم ترمز ایمنی و کنترل سرعت پاراشوت و گاورنر باشد. نوع دوم اجرایی این آسانسورها که به صورت غیر مستقیم میباشد جک هیدرولیک در کنار کابین نصب میگردد و به وسیله سیم بکسلی که به یوک زیرین کابین متصل شده انتقال نیرو صورت میگیرد.

۱۵- شرکت آسانبر صنعتگر دیار کورش ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در شیراز (فارس) می باشد. آسانسورها دستگاه های پیشرفته ای هستند که به منظور حمل و نقل بار و افراد در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ذیل الزامات مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ارایه می گردد. در روش مستقیم، پیستون مستقیما به کابین متصل گردیده، لذا سرعت و مقدار حرکت جک همواره با حرکت کابین برابر می باشد. هرگاه کابین مقابل طبقهای که در آن توقف دارد برسد، مگنت درب بازکن هم زمان با آسانسور از کار افتاده و اهرم آن که تحت فشار جک عمل میکند اهرم قفل را به عقب رانده و زبانه قفل از لنگه در بیرون آمده و اجازه باز شدن درب را میدهد.

سنسور درب یا فوتوسل، یک سنسور نوری است که بر روی بدنه کابین و مقابل درب نصب میشود که وظیفه آن شناسایی موانع مقابل درب است که درب به طور ناگهانی بسته نشود یا اگر شخص و تجهیزات به طور کامل وارد کابین نشده باشد، کابین ناگهان حرکت نکند. پایه های مربوط به موتور و گیربکس و همچنین پایه فلکه انحراف با استفاده از انواع ناودانی و تیرآهن صنعتی پس از برش و پانچ سوراخهای لازم در قسمت جوشکاری توسط تکنسین نصب میگردد تا فشار وارده بر گیربکس، در محل استقرار آن انحراف ایجاد نکند.

قطعات اسانسور

این موضوع اهمیت بسیاری در تأمین امنیت آسانسور در مقابل اتفاقات ناخوشایند و غیرمنتظره دارد. در آسانسورهای هیدرولیکی سرعت کابین و نیروی محرک آسانسور از طریق پاوریونیت (Power Unit) که در موتورخانه مستقر است، تأمین میشود. جانمایی مناسب براساس محدودیت ها: از آنجایی که اتصالات مکانیکی بین پاور یونیت و چاهک آسانسورهای هیدرولیکی را لوله ها و شلنگ ها تشکیل می دهند، می توان از این خصوصیت قابلیت انعطاف استفاده نموده و بخش پاوریونیت (موتورخانه) را در محل مناسبی با فاصله 6 متری از سیلندر هیدرولیک نصب نمود.

سیم بکسل، مجموعهای از رشتههای فولادی است که متشکل از 3 بخش اصلی سیم فولادی Wire، رشته Strand و مغزی سیم بکسل Core بوده که وظیفه جابه جایی کابین آسانسور را بر عهده دارد. براکت ریل آسانسور انواع و اقسام مختلفی دارد که ما برحسب نیاز آسانسور مانند ظرفیت کابین آسانسور، ترمز و سرعت حرکت براکت مورد نظر خود را انتخاب میکنیم. برای نصب مکانیکال آسانسور نیاز دارید که الزامات و استانداردها را با توجه به نوع آسانسور و شرایط ساختمان در نظر بگیرید. نصب آسانسور در نمای ساختمان با پیشرفته ترین بالابرها و با کیفیت ترین محصولات انجام می گیرد. در این حالت کابین شروع به سقوط آزاد می نماید. این نوع از آسانسورها قبل از اختراع آسانسور های کششی در امریکا رواج داشته است. نبود وزنههای تعادل در آسانسورهای هیدرولیکی باعث شده فضای کمی توسط این آسانسورها اشغال گردد و تنها فضایی در حد قرارگرفتن کابین و ریلها و سیلندر و پیستون و نگهدارندههای این تجهیزات نیاز است.

اما با توجه به عدم ثبات شرایط اقتصادی لازم است که حتماً با شرکت مربوطه تماس گرفته و اطلاعات لازم و دقیق را از آنها کسب کنید تا بتوانید برای هزینههای خود برنامهریزی کنید. اما اگر یک قطعه از آسانسور شما به خوبی کار نکند، مجوز برای آن صادر نمی شود و می بایست برای تعویض آن اقدام نمایید تا بتوانید مجوز را دریافت کنید. وظیفه این قطعه در واقع نگهداری ریلها در موقعیتی ثابت است. به هنگام رسیدن کابین به طبقه مورد نظر سوپاپ نیز بسته شده و پیستون و کابین آسانسور تحت فشار ثابت در همان نقطه متوقف اینجا خواهد شد.

تعمیر اسانسور