بهترین سی پی یو CPU های کامپیوتر آذر 1401؛ پردازنده گیمینگ خوب چیه؟ شهر سخت افزار

معمولاً نسل‌های مختلف پردازنده‌ها را با نام، علائم یا شماره‌های مختلف نشان می‌دهند. شرکت‌های سازنده پردازنده تولیدات خود را بر اساس یک روش استاندارد نام گذاری می‌کنند. هر کدام از نسل‌های پردازنده دارای مدلهای مختلفی می‌باشد که دارای مشخصات متفاوت می‌باشند.[۸۸] همچنین هر قسمت از نام یک پردازنده، نشان دهنده جزئیاتی از ساختار آن می‌باشد.

بهترین پردازنده کامپیوتر گیمینگ – طراحی – کارهای گرافیکی

هر عملی که در کامپیوتر انجام می‌شود (از جمله اجرای برنامه و بازی‌ها) وابسته به عملکرد و قدرت پردازنده است. سی پی یو به صورت یک چیپ سیلیکونی ساخته می‌شود و باید در محل صحیح خود روی مادربرد نصب شود. یکی دیگر از مشکلات پردازنده، کج شدن پایه‌های سی پی یو کامپیوتر و لپ تاپ است. در اینصورت یکسری از پایه‌‌‌های cpu، مانند پایه‌‌‌های تغذیه که در چند جا قرار دارد، کج می‌شود. ولی اگر از پایه‌‌‌های اصلی ریز پردازنده کنده شود، باید برای تعویض آنها اقدام کنید.

سی پی یو (CPU)، پردازنده مرکزی کامپیوتر

پردازنده‌های اینتل Core i3 به دلیل تولید گرمای کمتر و مصرف بهینه‌تر باتری، در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازندۀ Core i3 هر ۵-۶ ساعت یک بار به شارژ مجدد نیاز دارند. این CPU ارزان قیمت، برای کارهای ساده‌­تر مانند نرم‌افزارهای اداری و وبگردی مناسب است. البته ممکن است بیش از یک نسل سی پی یو از ساختار فیزیکی مشابهی استفاده کنند که به این ساختار سوکت می‌گویند. پیش از این در «مجله فرادرس» انواع سوکت پردازنده را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید از اینجا با انواع سوکت سی پی یو بیشتر آشنا شوید. هر CPU از کنار هم قرار گرفتن میلیون‌ها ترانزیستور که روی یک چیپ کامپیوتری سوار شده‌اند، ساخته می‌شود.

  • هنگامی که به دنبال خرید پردازندۀ جدید هستید، شاید در ابتدا به دنبال گران‌ترین مدل بروید و انتظار بهترین عملکرد را داشته باشید؛ در بیشتر موارد این فرض درست خواهد بود.
  • به چنین تراشه‌هایی که چندین وظیفه مختلف را انجام می‌دهند SoC یا سامانه روی یک تراشه گفته می‌شود.
  • هر کامپیوتر دارای حداقل یک پردازنده است ، که به عنوان CPU یا واحد پردازش مرکزی شناخته می شود .

در سایر موارد، نتایج ممکن است در حافظه اصلی نوشته شوند که کندتر است اما ارزان‌تر و دارای ظرفیت بالاتر است. هنگامی که یک پالس ساعت رخ می‌دهد، این حاصل جمع، به محل ذخیره منتقل می‌شود و اگر حاصل جمع خیلی بزرگ باشد (یعنی بزرگتر از اندازه کلمهٔ خروجی ALU) باشد، آنگاه، یک فلگ سرریز محاسبه ای ست خواهد شد. قبل از ظهور پردازنده‌های چندهسته‌ای امروزی، فرکانس مهم‌ترین معیار سنجش بین سی‌پی‌یوها بود. معیاری که با توجه به آن به راحتی می توانستید سی پی یو خوبی را خریداری کنید اما امروزه تنها با دقت به این نکته نمیتوانید سی پی یو خوب را انتخاب کرد.

یعنی عملاً سایر هسته‌ها کار به مراتب کمتری نسبت به یک هسته انجام می‌دهند. توان سی پی یو های اینتل توسط شرکت و بر اساس
نوع تکنولوژی و متغیر های آن رده بندی می گردد. پردازنده قوی Core i K اینتل را با یک مادربرد Z790، یک کیت حافظه رم پرسرعت DDR5 و یک واتر کولر قوی به خدمت بگیرید تا از بالاترین کارایی در بین پردازنده‌های دسکتاپ رده مصرف کننده برخوردار شوید. تنها عیب پردازنده Core i K اینتل نیاز به کولر قوی است که کمتر از واترکولر 240 میلی متری برای آن پیشنهاد نمی شود. در این بخش از راهنمای خرید CPU شهر سخت افزار به یک فاکتور بسیار مهم می‌پردازیم.

آشنایی کامل با کاربرد و انواع سی پی یوها

بهترین سی پی یو CPU های کامپیوتر آذر 1401؛ پردازنده گیمینگ خوب چیه؟ شهر سخت افزار