سیستم سازه ای قالب تونلی

بلت ها جهت مهار فشار جانبی بتن از قالب فلزی بتن سوراخ دار عبور کرده و توسط واشرها (واشر کاس) و مهره بولت ها (خروسکی)، پشت سولجرها بسته می شوند. البته باید گفت که برای بتن ریزی به غیر از قالب به وسایل دیگری چون : سولجر ، گیره ، کلمپس یا پین و گوه ، بلت و مهره و میان بلت نیز نیاز می باشد . گروه بازرگانی سازه گستر مدحت با بهره گیری از مهندسین و متخصصین و کادری مجرب در زمینه ساخت و نصب سازه های فلزی سبک و سنگین شامل اسکلتهای پیچ و مهره ای با مقاطع ستون باکس و دیگر سازه های خاص فلزی فعالیت می کند. بطوری که اسکلت بتنی ساختمان فقط شامل دیوار های بتنی برشی و سقف های دال بتنی بوده و فاقد هر گونه اعضای سازه ای معمول نظیر تیر و ستون است که پس از یک مرحله بتن ریزی (دریک روز) با گذشت ۲ روز امکان قالب برداری و انتقال به طبقه بالاتر وجود داشته و اسکلت یک طبقه به طور کامل به دست می آید.

تولید قالب فلزی بتن

برای اتصال دو قالب بتن ریزی عمود بر هم فقط در قسمت خارجی سطح بتن از نبشی صفر پانچ شده استفاده می شود. استفاده از سیستم هیدرولیک در قالب های کوچک به لحاظ فنی دشوار بوده در قسمت های داخلی قالب تونل ایجاد محدودیت نخواهد کرد. اجزای مختلف تشکیل دهنده این قالب عبارتند از : پانل ها (پانل دیواره ،پانل پشت و پانل سقف)، فیلر ها (فیلر پانل دیواره و فیلر پانل سقف) ، تراز کننده ها (ثابت و متحرک) ،جک ها ، چرخ ها و رابط ها ،پلتفرم و خرپا و رامکا، ROLLER و STOPPER و سایر اتصالات و مهارکننده ها که همگی پس از طراحی در واحد فنی مشمول پروسه تولید می شوند. مسکن و صنعت ساختمان در برنامه های توسعه کشور ضرورت با توجه به اهمیت و الویت موضوع بکارگیری تکنولوژی های جدید (قالب تونلی) در زمینه ارتقای کمی و کیفی مسکن ضمن رعایت استانداردهای فنی و مقررات ملی ساختمان و بهره گیری از بهترین روش های ساخت صنعتی مسکن به صورت انبوه به چشم می خورد.

قالب بتن لارج پنل

از این رو برای آن سـازه میبایسـت قالب خـاص طراحـی گردد. چند سالی است که لزوم ساخت مسکن به تعداد متناسب با متقاضیان رو به رشد کشور در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و گروه تولیدی ، صنعتی ، بازرگانی پارسیان قالب با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود به طراحی و تولید سیستم قالب تونلی مبادرت ورزیده است. دولت ژاپن برای سامان دهی به امر ساخت و ساز در کشور و فعال کردن کارخانجات تولیدکننده مسکن ، وزارت ساختمان را در این کشور تاسیس نمود. معمولا در مقاطع بزرگ از سیستم هیدرولیک استفاده می گردد و این امر به دلیل سنگین بودن سگمنت ها می باشد. جکهای صلیبی ثابت دارای فروش بالایی در بین جکهای دیگر هستند نحوه تشکیل و قسمتهای مختلف آنها شامل رزوه در قسمت وسط و با صلیب ثابت آن میتوان ارتفاع جک را تنظیم کرد یکی از عیبهای این نوع جکها فقط ثابت بودن قسمت صلیبی آنها هست به علت پهنای زیاد قسمت بالایی جک (صلیب جک ثابت) این امکان وجود دارد تا در هر سازه سقفی یا ساختمانی از این نمونه جکها استفاده شود.

از جمله محسنات این روش قالببندی که برای دیوارهای نسبتاً بلند استفاده میشود تعداد دفعات بیشتر استفاده از قالب و سرعت عمل بیشتر آن است. سیستم تیرریزی مسطح که معمولا بین تکیه گاه ها یا دیوارهای باربر مشترک برای اجرای سقف های صاف استفاده می شود. اجرای ساختمان های بتن ارمه با شیوه قالب های تونلی ، یکی از روش های مورد استفاده با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است. علاوه بر آن برای مقاومت در مقابل باد و بلند شدن بام باید اتصال مناسبی بین دیوارهای باربر و سقف انتخاب نمود. قالب تونل در گلبرگ دیواره برای دریچه های بتن ریزی خاصی می باشد در قالب تاج نیز محل اتصال لوله پمپ تعبیه می گردد و از این صورت امکان بتن ریزی دیواره ها و سقف قوسی تونل را فراهم میآورد. می شود. ● سیستم قالب تونل موجب استفاده از مساحت در دسترس به نحو احسن می شود.

در اجرای ساختمان های متشکل از دیوار ودال از قالب های تونلی استفاده می شود. قالب های خاص تونل ها ابزار اجرای عملیات لاینینگ قلمداد میگردد که با توجه به شرایط عمومی قالب بندی سازه های زیرزمینی طراحی می گردد. در مرحله بعدی که میبایست نگهداری دائمی صورت پذیرد یکی از مصالح مهم مورد استفاده بتن می باشد که اصطلاحاً به اجرای این عملیات لاینینگ تونل یا پوشش داخلی تونل می گویند. با اجرای دقیق کف قوس میتوان از پله انداختن بتن ها در مراحل مختلف بتن ریزی دیواره و سقف جلوگیری نمود. لاینینگ یک مجرا به صورت دو مرحله ای می باشد ابتدا لاینینگ کف با دستگاه از قالب یا شابلون کف و سپس لاینینگ سقف و دیوار انجام می پذیرد. سازه lsf که امروزه به عنوان یکی از انواع سازههای کاربردی شناخته میشود، امروزه در ساختمان سازی زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. کارهای ساختمانی و ساخت ساز که توسط مهندسان طراحی و اجرا میشود، معمولا با استفاده از بتن انجام میگیرد.

کارخانه تولید قالب بتن

تعریف صریح دستور، معناشناسی ایستا، و معناشناسی اجرای زبان. به منظور اجرای لاینینگ تونل یا پوشش داخلی نهایی تونل کف تونل با استفاده از قالبهای تمام هیدرولیک کف ساز تونل بتن ریزی می گردد. ستونهای کالسکه به صورت نر و ماده توسط جکهای هیدرولیکی نگه داشته میشود و باعث جداسازی پوسته قالب از بتن اجرا شده برای حرکت آن در تونل میشود. این پوسته که به صورت غیر پیوسته در مقطع عرضی می باشد توسط خرپا و اعضای دیگر به هم متصل می گردد و امکان مال کشی پرداخت و کار بر روی بتن ریخته شده را نیز به وجود می آورد.

در قالب بندی دیوار بتنی پانل های قالب فلزی بتن پس از اتصال توسط پین و گوه یا کلمپس و نصب پشت بندها به صورت دو طرفه اجرا می شوند. قالب ستون اگر فلزی باشد برای بستن آن از پین و اگر چوبی باشد از گوه و سنجاق برای انجام این کار استفاده می شود. با ترکیب پانلهای تخت مدولار ( قالب بتن )، کنجهای بیرونی و داخلی و پشت بندها میتوان قالب بندی فونداسیون و ستون انواع سازه های بتنی را به راحتی اجرا نمود. پانلهای عایق سازهای یکی از مواردی هستند که هم سبک و با دوام هستند و هم در برابر رطوبت و حرارت به عنوان عایق عمل می کنند. در صورت اضافه کردن بادبند این شیوه ساخت برای مقاومت در برابر بارهای جانبی؛ از جمله بارهای حاصل از باد و زمین لرزه خیلی مناسب می باشد.مهاربندها با استفاده از ورقهای نازکی به ضخامت 0.8 تا 2 میلیمتر ساخته میشود.

قالب های تونلی طوری طراحی شده اند که با دو قالب نصف هر دال ودیوار مجاور آن با دو قالب یکپارچه به شکل L همزمان قالب بندی می شوند و پس از فولادگذاری، بتن ریزی انجام میگردد. در برگیرنده جمعی از مزایای اجرایی (سازه ای و لرزه ای)، مزایای اقتصادی، مزایای زیست محیطی است.سرعت در اجرا و صرفه جویی در هزینه ها ، سهولت در اجرا و نظارت سازه ،مقاومت افزونتر در مقابل زلزله از نکاتی است که میتوان در مبحث مزایای روش قالب تونلی از آنها نام برد.در این سیستم در هر مرحله قالب بندی، بتن ریزی کامل یک طبقه به انجام می رسد که این روش نسبت به روش سنتی تیر و ستون در ساختمان های بتنی معمولی که زمان زیادی به طول می انجامد از سرعت و کارایی بسیار خوبی برخوردار می باشد. 2. حتما قبل از سفارش مشخصات و هنقشه اجرایی دقیق سازه بتنی و نقشه قالب بندی بتن با جزییات کامل قالب خود را داشته باشید .

در شمال آمریکا چوب برای قرن ها به دلیل فراوانی؛ دسترسی آسان؛ ارزان بودن قیمت نسبت به دیگر مصالح ساختمانی و همچنین راحتی کار ساخت و ساز به عنوان کاربردی ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفت. مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع ابتدا تیرچهها در نشیمن و جایگاه خود قرار گرفته و سپس شمعها در زیر تیرچهها و در فواصل معین قرار میگیرند. اولین مدلی که در بازار ایران عرضه شد در واقع نسل اول آی30 است که از سال 2007 تا 2012 تولید آن ادامه داشت. این قالب که نقشی مهم دارد در گذشته کمتر وجود داشت و در واقع کار کارگران را بسیار راحت تر کرده و این گونه کار سریع تر و تمیز تر انجام می شود و این قالب یکی از ابزار آلات نوین صنعتی به حساب می آید . لازم به ذکر است که برای اجرای هر متر مربع از سازه LSF در حدود ۳۰۰ کیلوگرم ماده اولیه نیاز بوده و ضایعات به جامانده کمتر از ۲ تا ۳ کیلوگرم خواهد بود.

خرید جک سقفی

سطوح بتنی صاف و دقت ابعادی بالا مراحل نازک کاری را از قبیل گچکاری از بین میبرد.سیستم قالب تونلی فرم جهت بتن ریزی ساختمان هایی که با طراحی سازه های دیوار برشی در برابر زلزله مقاوم شده اند کاربرد دارد . مزایای قابل توجه استفاده از این روش مانند سازگاری با محیط زیست، تقلیل میزان ضایعات ساختمانی، امکان استفاده مجدد از قطعات به کار رفته در ساخت و امکان بازیافت قطعات به کار رفته با هزینه مناسب، سرعت بالای ساخت و اقتصادی بودن؛ فولاد را به عنوان عنصر اصلی ساخت و ساز در آمریکا مطرح نمود به طوری که امروزه سهم قابل توجهی از ساختمان های مسکونی ساخته شده در آمریکا با استفاده از سیستم قاب فولادی سبک ساخته می شود.

استفاده از سیستم قالب تونل فرم موجب صرفه جویی در استفاده از بسیاری از مصالح مرسوم مانند چوب ، میخ ، مفتول ، آهن آلات و… قالبهای کف ساز معمولاً برای ۹۰ درجه البته با توجه به شعاع انحنای تونل از قسمت پایین مقطع ساخته می شود. زاويه اين كنجها نيز 90 درجه ميباشد و ابعاد بال اين كنجها (10×10) ميباشد و به ارتفاعهاي 100 و 150و200cm ساخته ميشوند. اين كنج ها جهت اتصال دو قالب بتن با زاويه قائم به كار ميروند.

اين قالب كه به دفعات نسبتاً زيادي ميتوان به كار برد و از ورق هاي فلزي با پشتبندهايي از نبشي ساخته ميشوند وزن نسبتاً زيادي داشته و جابجايي آنها دشوارتر از قالبهاي چوبي نظيرشان است. از این قالبهای پلاستیکی بتن می توان در هر دو هوای گرم و سرد استفاده کرد. برای اینکه قالب بتواند مقاومت کافی در مقابل این فشار را داشته باشد از میان بولت ها استفاده می شود میان بولت ها برجست نوع استفاده به دو تیپ تقسیم می شود، میان بولت مدفون شونده و میان بولت تکرار شونده که در زیر جزئیات و توضیحات هر یک ارائه شده است. افزون بر موارد فوق دراین سیستم، با توجه به تیپ بودن پلان سازه ای، سختی ساختمان …

لازم به ذکر است انکر بولت های مذبور به صورت عمود بر پوسته قالب کفساز تحت زاویه و فاصله دلخواه در مرحله اجرای دیوار و سقف قوسی شکل به طور دقیق در بتن کف اجرا میشود. 4- گرچه در صورت دقت در اجرای عملیات نمای بتن بسیار خوب و قابل قبول خواهد بود ، معذالک امکان انجام عملیات نماکاری بر روی سازه بالافاصله بعد از بتن ریزی وجود دارد که باعث می شود ملات نما با بتن تازه ریخته شده چسبندگی بهتری داشته باشد . ساخته میشود و امکان اضافه کردن لوگو و یا هر طرح دیگر را نیز دارا میباشد . با استفاده از قالب تونلی هزینه های صورت گرفته تا اتمام اسکلت، دیوارها و اندودهای داخلی، نسبت به روش های رایج اسکلت بتنی و فلزی به ترتیب ۱۹ و۳۸ درصد، کمتر است.این سیستم صرفا مناسب طرح های انبوه سازی است و در پروژه های کوچک، قابلیت توجیه ندارد.

هم اکنون، با استفاده از روش تونلی، انبوه سازان با برنامه ریزی اجرای یک طبقه در دو روز، مجتمع های مسکونی بزرگ را می سازند. از آنجایی که روش لغزنده به صورت پیوسته انجام میشود برای استفاده هر چه بهتر و اقتصادیتر از قالب و جلوگیری از وقفه کار نیاز به برنامه ریزی دقیق و آماده کردن وسایل و امکانات لازم نظیر، تعیین ساعات کار کارگران در مراحل مختلف، فراهم کردن نور مصنوعی کافی برای کار در شب و تهیه و حمل و ریختن به خرید قالب مدولار موقع بتن دارد. برای انجام این کار هنگامی که به طور کامل سطح قالب بندی با روغن پوشش داده شد و قبل از ریختن بتن در قالب، تعداد زیادی میخ روی سطح چوب کوبیده میشود. در صورت اجرای سازه ها با کمک این نوع قالب، می توانید سازه ای ایمن و زیبا داشته باشید.

به عنوان مثال: مشکل دسترسی و فضای کاری محدود از مهمترین عوامل موثر در طراحی قالب سازه های زیرزمینی این است که اگر اجرای پوشش بتنی همزمان با عملیات حفاری باشد عواملی مانند داکت های تهویه فضای لازم و عبور و مرور وسائط نقلیه باری می بایست در طراحی قالب لحاظ شود. وقتی حرف از بتن ریزی یک مرحله ای میزنیم یعنی در این سیستم دیوارها و سقف ها در یک مرحله بتن ریزی شده و در نتیجه سازه ای یکپارچه و منظم از نظر ساختار ایجاد خواهد شد از این رو جهت پروژه های انبوه سازی مسکن مانند مسکن مهر یا ملی مسکن از سیستم قالب تونلی فرم استفاده می شود. تجربه زلزله های گذشته رفتار مناسب سازه این ساختمان ها را نشان داده است.درساختمان های اجرا شده با این روش، در برخی موارد، برای افزایش سهولت و سرعت اجرا، اجرای غیر سازه ای مانند دیوارهای جدا کننده،پله ها و پانل های نما به صورت پیش ساخته در نظر گرفته می شوند و پس از تکمیل سازه اصلی، به آن متصل می شود که این امردر مورد سازه پله ها توصیه نمی شوند.با انجام مدیریت صحیح در اجرا و با استفاده از فناوری های روز و به کار گیری فناوری در تسریع گیرش و افزایش مقاومت بتن، می توان سرعت اجرا را به طور چشمگیری افزایش داد.