طراحی ساختمان اداری، 15 اثر برتر از معماران ایرانی!

نوع قرارگیری بنا در زمین (در دو جبهۀ غربی و شمالی) و نیز وجود حیاط و مسیر ورودیهای پارکینگ در جبهه شمالی، باعث شده که هر سه نما حائز اهمیت باشد و تلاش شده که بدلیل اهمیت بنا در منطقه و ارزش منطقه ای، نمای مجموعه تنوع لازم را با پرهیز از هر گونه زیاده روی و اغتشاش در طراحی معماری در تهران داشته باشد. از سوی دیگر بهترین مکان برای قرار دادن فلاورباکسها داخل خم مقعر تیغههای آجری بود که خود به پایداری فرم نما نیز کمک مینمود. نکته ی دیگر در این باره این است که اگر فضای بالکن کوچکی دارید، قرار دادن گیاهان مختلف از یک رنگ و یا یک نوع در کنار هم میتواند به بزرگ نشان دادن فضا کمک کرد. در طراحی ساختمان اداری از نور طبیعی به صورت کنترل شده جهت روشنایی داخل ساختمان استفاده شد، دید داخل به بیرون حفظ و هم در روز و هم در شب جهت تبلیغات و زیبایی نما تصویری متفاوت خلق میشد که در تمام لحظات تصویری متفاوت ایجاد میکرد. نمای جنوبی و شرقی ساختمان که از جنس آلومینیوم است به عنوان حایلی در برابر تابش مستقیم نور خورشید از فضای داخلی محافظت می کند همچنین برش های ۵ در ۵ و ۱۰ در ۱۰ سانتی متری میان قطعات آلومینیوم به شکلی قرار گرفته که با توجه به ارگونومی و دید ناظر نسبت به فضای بیرون، چشم اندازی متناسب و فضایی سایه و روشن ایجاد می کند.

بخش پذیرش، یکی از فضاهای مهم و مؤثر در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری به شمار می رود. نحوه درست چیدمان مبلمان و میزهای کار هم در این زمینه بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. با مدرن شدن و سوق داده شدن خانواده های ایرانی به سمت آپارتمان نشینی، کالبد زندگی ایرانی با فرهنگ حاکم برآن همسو و هم راستا تغییر نکرده است. بسیاری از مردم ترجیح میدهند در ساختمانهای تکی چند طبقه زندگی کنند تا در مجتمع های متراکم چند واحدی! استفاده از فضای سبز از قبیل گیاهان و گلدان ها در تمامی بخش های محیط اداری حس زندگی و طبیعت را در فضای کار القا می کند و باعث تلطیف خشکی و خشونت می شود.

بازسازی و نوسازی ساختمان های اداری از چه مراحلی سایت parchitect تشکیل شده است؟ نمای خارجی از دو پوسته ی کلی تشکیل شده است که لایه ی اول و داخلی تر از دیواره ای شیشه ای و با فاصله از لایه ی دوم ساخته شده است. به دلیل کاربری اداری و جلوگیری از ایجاد خیرگی چشم کاربران بر اثر تابش خورشید، عمق پوسته بیرونی (تیغههای آجری) پنجاه سانتیمتر در نظر گرفته شد تا بتواند در حد امکان از ورود تابش مستقیم به درون فضا جلوگیری کند. از سوس دیگر به دلیل موقعیت مناسب بنا و دید به کوه صفه، سعی طراح بر آن بوده است که بیشینه دید با توجه به کانسپت برای کاربران فراهم آید. از همه مهم تر، صرف دیدن اتفاقات از نزدیک در کارگاه، باعث بدست آمدن دید فنی و مهندسی نمی شود. اسکلت بندی اصلی و قالب ساختمان در نوسازی تغییر نمی کند. این دسته بندی توسط دو معیار اندازه و پیچیدگی، از قطعات ساده panel تا مدول module انجام می گردد. برای دسته بندی باید معیارهایی ازجمله الگوهای اقلیمی، فرهنگی و اعتقادی را در نظر گرفت. حمایت و نشر نتایج این دو جایزه در هر دو فصلنامهی معماری و ساختمان و بینالمللی ۲A ، فرصتی مناسب برای ارائه الگوهای مؤثر و شناخت بهتر جریانهای معماری معاصر کشورمان است.

چغازنبیل و پارسه از این آثار هستند و هر دو در سال ۱۹۷۹ میلادی، به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شدند. همچنین در این دو قرن به عنوان سبکی بی نهایت دوست داشتنی و مطلوب در میان مردم اروپا وجود داشت. در نهایت بررسی بودجه مدنظر کارفرما میتواند تاثیر زیادی بر طراحی داخلی ساختمان اداری دارد و در حقیقت مهم ترین بخش در طراحی و شروع پروژه می باشد. کاربرد سنگ ساختمان وابسته و نوع شکل آنها در طراحی داخل و دکوراسیون قسمتهای مختلف منزل در شکلهای متنوع و گوناگون وجود دارد. زیرا دکوراسیون منزل باید با توجه به سلیقه ساکنین باشد اما طراحی داخلی شرکت اداری باید دارای ویژگی هایی از قبیل: نظم، رسمی بودن، هیجان و جذاب باید تا بتواند با هر سلیقه ای ارتباط بر قرار کند. هدف از طراحی این پروژه علاوه بر شاخص بودن، ایجاد بنایی مدرن و برجسته است. فضای طراحی شده به معنای یک طراحی صرف و یکنواخت نمی باشد، بلکه منعکس کننده شخصیت و منزلت کاری محیط اداری است. زیرا مطالعات زیادی نشان داده است که اگر محیط کاری، دلنشین و دلباز باشد، کارمندان عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت.

همچنین عدم تعامل نیروها و افزایش نارضایتی شغلی نیز به طرز محسوسی بروز پیدا می کند. محیط کاری یکنواخت و سرد، کاهش چشمگیر راندمان و بهره وری نیروها را با خود به دنبال دارد. از گلدانهای آویز سقفی میتوان برای محصور کردن بالکن هم بهره برد و فضای بالکن را از دیدرس دور نگه داشت. دانشگاههای دولتی گیلان، مازندران، بوعلی همدان، دانشگاه امام خمینی قزوین، دانشگاه باهنر و دانشگاه دولتی کاشان هم در این عرصه بسیار موفق عمل کردند. این متریال ها به دلیل مقاومت بسیار بالا و هزینه مقرون بصرفه در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اداره و مدیریت پروژه: به عنوان مشاوران اصلی، معماران، مشاوره و مدیریت پروژه را ارائه می دهند. هخامنشیان سده ششم تا سده چهارم پیش از میلاد، که ظهور آن در شهرهای دیدنی که برای مدیریت و سکونت استفاده شد (همانند تخت جمشید، شوش، اکباتان)، (معبدهایی که برای عبادت و همایشهای اجتماعی ساخته شدهاند (همانند معابد زرتشتی)، و آرامگاههایی که برای احترام به پادشاهان استفاده شدهاست (همانند آرامگاه کوروش کبیر). یکی از مهمترین مزیتهای شیشه نسبت به فولاد، زنگ نزدن آن است. پي هاي نواري در ساختمان اسكلت فلزي و بتني معمولاً و در مواقعي ساخته مي شوند كه فاصله ستون ها نسبت به يكديگر كم باشد و اطراف ساختمان زمين همسايه احاطه كرده باشد.

رایج ترین مصالحی که از قبل تا امروز مورد استفاده قرارگرفته اند و همچنان جایگاه خود را در صنعت معماری و ساختمان سازی حفظ نمودند چوب، سیمان، فلز، آجر و بتن می باشند. آن ها در کنار باغچه دیواری جلوه باغ کوچک را برایتان فراهم میکنند، بخصوص اگر در آنها گیاهان رونده مانند پتوس بکارید. امروزه کاتالوگ سنگهای ساختمانی برای مشاهده نمونه عکس سنگ ساختمانی و تطابق آن با طرح داخلی منزل تهیه و مورد استفاده طراحی شده است. در طراحی نمای این ساختمان مدرن از ترکیب سنگ تراورتن و چوب ترمووود استفاده شده است. ۲. دقت کنید که ظاهر سنگ مورد خریداری باید بدون ترک، درز، خلل و فرج، پوسیدگی و رگههای سست باشد. آماده سازی سایت مطابق با طرح باید انجام شود. بـخش اداری در انتهای ضـلع غـربی ساختمان قرار داده شد تا نزدیک­ترین مسیر و دسترسی مستقیم به ورودی اصلی سایت پـروژه را داشته باشد. همچنین با یک چرخش در فرم سـاختمان در ضـلع غـربی آن (بخش اداری) به سـمت جنوب امـکان استفاده­ی حداکـثری از نور جنوب بـرای این بخش فراهم شد.سـالن همـایش در شـرق ساختمان و با تـوجه فرم سـاختمان به­صـورت کـشیده و با ورودی مـستقل خود در انـتهای ضلع شـرقی طـراحی شد. همانطور که می دانید، هر اداره دارای کارمندانی با رده های شغلی و وظایف متفاوتی می باشد و هرکدام از این کارمندان دارای نیازهای فضایی (مانند اتاق های مجزا) می باشند تا بتوانند به وظایف خود راحت تر رسیدگی کنند.

فاصله ی بین دو پوسته ی به کار رفته در نما حدودا ۷۰ سانتی متر است که در بعضی قسمت ها نمای آلومینیومی با هدف تهویه ی داخلی از طریق پنجره ها و همچنین پویا و متنوع تر شدن نمای بیرونی حذف شده است. با توجه به تفاوت قوانین شهرداری برای دستانداز پنجره بهتر آن بود راهکاری اندیشیده شود تا نمای ساختمان در هر سه سو سیمایی مشابه داشته باشد و نما یکپارچهتر شود بنابراین تصمیم بر آن شد تا از نمای دو پوسته (double skin) استفاه گردد تا پوسته بیرونی فرای قوانین، سیمایی یکپارچه داشته باشد. از این روی در طراحی پوسته اول از سیستم curtain wall استفاده شده است تا بدین صورت از سنگینی نما کاسته شده و نمایی یکپارچه ایجاد گردد. افزایش عمق پوسته همان کاریست که در معماری سنتی با تابش بند انجام میشد. پوسته دوم که متشکل از پروفیلهای آلومینیومی افقی است ، در واقع لباسی زیبا برای ساختمان است که علاوه بر تعریف ترکیب نما ساختمان، با کنترل نور ورودی به عنوان یک محافظ عمل کرده و از فضاهای داخلی در مقابل نور و گرما محافظت می کند. نورپردازی در طراحی نمای کلاسیک بسیار مهم است و باعث شکوه و تجمل نما می­شود. یکی از عناصر تاثیر گذار و بسیار با اهمیت در هر فضایی، عنصر رنگ است.

آرامش و جذابیت محیط اداری با استفاده از عناصر رنگی تامین می شود. می توان با شناخت گیاهانی مناسب برای نگهداری در چنین فضاهایی، محیطی آرامش بخش را طراحی نمود. ویلاهای لوکس ساخته شده در چمستان و محمودآباد از نمای سنگی هنگام ساخت ویلا استفاده کرده اند و می توانید هنگام خرید ویلا در چمستان یا خرید ویلا در محمودآباد این مسئله را به خوبی مشاهده نمایید. آنهایی که خود، شرکت شخصی راه اندازی کرده اند، در کنار سختی های زیاد کار، اگر بتوانند به خوبی مشتری جذب کرده و پروژه های زیادی بگیرند، درآمد بسیار خوبی خواهند داشت. همچنین بهره مندی از المان های طبیعی مانند الیاف طبیعی، سنگ و چوب نیز در خلق محیطی آرامش بخش و آرام تاثیر گذار می باشد. سنگ یکی از قدیمیترین مصالحی است که انسان از قدیمالایام با آن آشنا شده است و از آن روزها تا به امروز دنیا شاهد توسعه چشمگیر صنعت سنگ، تجهیزات و ماشینآلات وابسته به آنها شده است. اصفهان یا به تعبیری نصف جهان، یکی از کلان شهرهای مهم و زیبای ایران است که از نظر گردشگری و صنعت توریست یکی از مهم ترین شهرهای ایران به شمار می آید.

دیوارچینی یکی از مباحث بسیار مهم در مراحل ساخت ساختمان محسوب میشود. برای داشتن محیطی کاربردی، مخاطب پسند و بالا بردن سطح کیفی نیروها، هیچ موردی حتی جزئی ترین آنها نیز نباید از قلم بیفتد. به همین جهت در اولین نگاه مخاطب چیدمان و نوع دکوراسیون فضای اداری مورد قضاوت قرار می گیرد. مثلا استفاده از یک رنگ مشخص در تمام محیط دفتر کار و یا شکل نورپردازی تکراری، منجر به داشتن دکوراسیون اداری کاربردی و شیک نخواهد شد. باید تمام شاخه های آن را در ایجاد یک پروژه کامل در نظر بگیریم. محیط اداری کاربر پسند و استاندارد بسیاری از نیازهای کارکنان و نیروهای خود را به نحو مطلوب پاسخگو می باشد. استفاده از نام و برند واحد اداری و حک آن بر روی دیوار، جلوه ای بی نقص و بی نظیر را در طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری از خود بر جای می گذارد. بعد از آن هم مهندس ناظر باید تست خاک را انجام دهد. هم از نظر نوع متریال به کار رفته برای ساخت و هم از نظر شکل ظاهری این تنوع بسیار بالا می باشد.

پنجرههای متحرک به صورت پوستهی دوم بر روی شیشههای نما اجرا میگردد که امکان نورگیری طبیعی و کنترل دما و رطوبت فضای داخلی و دید و منظری بهتر برای بهرهبردار را ایجاد میکند. در طراحی نمای ساختمان خانه معمار ، نما مهمترین بخش بهشمار میرود زیرا نما چارچوب کار برای بقیه اجزای ساختمان را مشخص میکند. کلیسای کاربورد در نیوزلند به سبک سنتی ساخته شده است و شما را به یاد خانه های اسباب بازی بچه ها می اندازد. طبق تحقیقات انجام شده گیاهان باعث کاهش ۵ دسی بلی صدا در محیط های کاری می شوند و هرچه گیاهان دارای برگ های پهن بیشتری باشند تاثیر در کاهش صدا بیشتر خواهد بود. اولین نکته ای که باید در طراحی در نظر گرفت، ایناست که بهتر است بیشتر باغچه بالکنیرا به گیاهان خانگی همیشه سبز اختصاص دهیم. حال برای اینکه بدانیم معماری پایدار چه اهدافی را دنبال می کند و چرا باید معماران در طراحی سازه از این رویکرد معماری استفاده کنند به سراغ بررسی اهداف خواهیم رفت. مملوک: دارائیِ (زمین یا ساختمان) که یک مالک بر آن مسلط شده را گویند. در ضلع جنوب ساختمان که واقع در اتوبان کردستان میباشد، دو عدد آسانسور داخل یک محفظهی شیشهای قرار گرفته است که در مقابل آن با استفاده از تکنولوژی «ال ای دی»های شفاف (Transparent LED) این دو آسانسور را به صورت پویا (Interactive) طراحی کردیم تا زمانی که آسانسورها حرکت میکنند با صفحه نمایش شفاف ارتباط بر قرار کرده و نمایی خارقالعاده ایجاد کنند.

پس از آن ریچارد مایر دفتر معماری خود را تاسیس کرد و بناهای شاخص سفیدرنگ بسیاری را در سراسر جهان طراحی کرد. با فرا رسیدن فصل سرما صاحب خانه ها به دنبال تدابیری کاربردی مانند ایزوگام برای حفاظت ساختمان خود در برابر… تابلوهای توزیع نیرو، تجهیزات و وسایل حفاظت و کنترل یکی از مهمترین موضوعات این آموزش است که در درس پنجم به طور کامل به آنها پرداخته شده است. ارومیه همچنین به عنوان شهر دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، نخستین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران، پایتخت والیبال ایران و دومین شهر پرترافیک ایران شناخته میشود.