مقاله انواع سازه های ساختمان

از درخشانترین طرحهای داریوش بوربور طرح نوسازی اطراف حرم مطهر امام رضا و طراحی بازار رضای مشهد است.داریوش بوربور علاوه بر معماری و شهرسازی به مطالعات محیط زیستی، نقاشی و مجسمهسازی نیز علاقه دارد. سازه غشایی با پروفیل های فلزی ساخته شده و محاسبات طراحی بر اساس آیین نامه های ساختمانی انجام می شود و طول عمری همانند اسکلت ساختمان خواهد داشت و در برابر نیروهای وارده و حوادث طبیعی مقاومت خواهند کرد. بیشتر جهانگردان غربی که در سده هجدهم میلادی به ایران آمدند این دیوارنگاره را به محمدحسن اعتمادالسلطنه (محمدحسنخان) نسبت دادند؛ ولی ادوارد براون در اواخر دهه ۱۸۸۰ کتیبهای را در پایین آن کشف کرد که نشان میداد این دیوارنگاره از کارهای عبداللهخان است.عبدالله خان در حدود سال ۱۲۲۸ هجری قمری در کاخ سلیمانیه کرج دیوارنگارهای از آغامحمدخان و فتحعلیشاه اجرا کرد که در سالهای اخیر بازسازی و محافظتشده است. طبق گفته ویکی پدیا مهندسی عمران یک رشته مهندسی حرفه ای است که به طراحی ، ساخت و نگهداری محیط فیزیکی و طبیعی که ساخته شده است می پردازد.

در درون سازه نیز فرمهای مختلف و انعطاف پذیری مورد سایت parchitect استفاده قرار میگرفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، در این جلسه که به ریاست دکتر امین حسین رحیمی وزیر دادگستری برگزار شد، رئیس سازمان زندانها، استاندار البرز، شهردار کرج و نمایندگان استانداری تهران، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه نقطه نظرات و برنامه های خود را برای تسهیل در انجام این امر مطرح و مورد بحث و بررسی قرار دادند. بنابراین این صحنه میبایست به سمت فضای عمومی شهر تنظیم شود و مانع مزاحمی برای بناهای مسکونی به وجود نیاورد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در ایران برای ادامه تحصیل راهی انگلیس شد و دیپلم عمومی خود را از دانشگاه کمبریج گرفت.

این عمارت از سه طبقه با تزئینات فراوان تشکیل شده است.تاریخ ساخت و بنیانگذار اولیه باغ ارم شیراز، بهدرستی مشخص نیست؛ ولی توصیفهایی از آن در سفرنامههای متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده است. بهترین عایق فوم های پلی استایرن یا پلی اورتان، پشم سنگ فشرده است که نه تنها از هدر رفتن حرارت جلوگیری می کند، بلکه در برابر صوت نیز عایق بسیار خوبی است.از انواع پانل های گچی، پانل های فایبر سمنت یا پانل های چوبی ام دی اف می توان به عنوان یک پوشش خارجی استفاده کرد. از زمان آل زیار تا حمله مغول طرحهای دایره هشتگوش، ششگوش و مربع و مربع مستطیل تبدیل بناهای مساجد شبستانی به بناهای چهار ایوانی طاق و گنبد بسیار پیشرفت کرد و گونههای قوسی نوک تیز برای گنبد به کار رفت.پنجمین سبک معماری ایرانی سبک آذری است. عبدالعزیز فرمانفرمائیان متولد سال ۱۲۹۹ و از معماران معروف ایرانی است. گنبد سلطانیه از نظر حجم، سبک معماری، رابطه فضاها، تناسبات موجود در اجزای مختلف، ایستایی و مقاومت بنا، و زیباییشناسی و تزیینات، نمونهای منحصربهفرد و نقطه تحولی در معماری اسلامی به شمار میآید.گنبد سلطانیه یا مقبره اولجایتو معروفترین بنای شهر سلطانیه و حتی کل استان زنجان است.

با آغاز دوره پهلوی اول تمامی ابنیه اطراف میدان بهطور کامل بازسازی شد. در دوره قاجار، این میدان و ابنیه پیرامونی آن رو به تخریب رفت. از این دوره سازههای معروف فراوانی مثل چهلستون، عالی قاپو و مسجد شاه (مسجد امام) برجای مانده است. عبدی قهرودی بخشی از گلایهمندیها را گلایه به حق سازندگان و مالکان ساختمان و همچنین عامه مردم به عنوان مصرفکنندگان نهایی، از کیفیت نظارت مهندسان و نحوه فعالیت مجریان ساختمانی برشمرد و افزود: صحت برخی انتقادها به عملکرد و کیفیت فعالیت برخی ناظران و مجریان ساختمان در بازخورد و در گفتگو با انجمنهای صنفی حاصل شده است و به دلیل اهمیتی که حضور مجریان ذیصلاح در اجرای پروژههای ساختمانی به ویژه در کلانشهرها دارند، موضوع در حال پیگیری است. فرمانفرمائیان پس از گذراندن تحصیلات در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس به ایران برگشت و در سال ۱۳۳۳ اولین دفتر مهندسان مشاور ایران را افتتاح کرد.

حتی میتوانید طرحهای خاص و جذابی برای این نوع نمای بیرونی سفارش دهید؛ برای مثال بتن اکسپوز میتواند سطحی صاف داشته باشد یا به صورت مجوف ارائه شو.د. این کاخهای عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه ساخته شده است که یونانیان آن را پرسپولیس مینامند.معماری هخامنشی، هنری از نوع تلفیق و ابداع است که از سبک معماری بابل، آشور، مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شد. یکی از عمده مشکلات شهرهای ایران که امروزه موجب آشفتگی ظاهری و ایجاد یک بینظمی بزرگ در سبک و معماری ساختمانها شده است، فقدان قوانین مشخص و راهگشا در این بند مطرحشده است. سیوسهپل یا پل اللهوردی خان پلی با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض است که توسط اللهوردی خان اوندیلادزه روی زایندهرود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آبپاشان و همچنین مراسم خاجشویان ارامنه اصفهان در دوره صفویه بوده است. این پل در منطقه عباسآباد تهران قرار دارد؛ پلی که جای خود را در میان نمادهای شهر تهران باز کرده است. دیوارپوش های پلی اتیلن می تواند فضای حیاط را سرسبزتر نشان دهند و فضای گرفته آپارتمان قطعا با آنها زیبا و دلنشین خواهد شد.

او چند سال به تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول بود.از فرمانفرمائیان آثار بسیار زیادی بهجایمانده است. هوشنگ سیحون ابتدا مدرک معماری را در دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفت و بعد برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد.هوشنگ سیحون به مرد بناهای ماندگار میدانند و علت این شهرت نیز کارهای چشمگیر او در زمینه طراحی بناهای یادبود برای مفاخر ایرانی است. معماری ایرانی مدرن به چهار مقطع تقسیم میشود. بهطور کلی سبکهای پیش از اسلام سبک پارسی و سبک پارتی هستند و سبکهای معماری پس از اسلام سبک خراسانی، سبک رازی، سبک آذری و سبک اصفهانی تقسیم میشوند.غربیها برای سبکهای اسلامی نامهای سبکهای اموی و عباسی را استفاده میکنند.

ورزشگاه آزادی برای میزبانی از بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ ساخته شد. برای ساختن این مسجد، رسول گرامی (ص) دستور میدهند سنگهای لاشه را از نزدیکترین کوه تهیه کنند و آنها را بهصورت خشکه چین یا بدون ملاط روی هم بچینند.ارتفاع دیوارها بهاندازه قدبلندترین مرد عرب تعیین میشود؛ البته در حالی که دستهایش را بلند کرده باشد. تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است. را دارد. ممکن است در جاده ها اینگونه دیوار را که برای ممانعت از حرکت کوه ها ساخته اند دیده باشید. ساختمان اداری softstone یا سنگ نرم ، یک ساختمان با ارتفاع متوسط است!

یکی از نتایج مستقیم این مکتب تقسیم وظایف معمار است. منظور از اساسنامه آپارتمان مقررات و یا قراردادی است که جهت تنظیم روال کاری یک جمعیت مقرر و تعیین میگردد. استفاده از مبلمانی با چوب ماهونی به شکل کنده کاری شده استفاده شده که با زری دوزی، چرم، مخمل و طلا کوبی تزئین میشود. در کارنامه کاری هوشنگ سیحون طراحی آرامگاه نادرشاه در مشهد، طراحی آرامگاه کمالالملک در نیشابور، طراحی آرامگاه ابوعلی سینا در همدان، طراحی آرامگاه خیام در نیشابور، بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی در طوس، طراحی و ساخت مقبره کلنل محمد تقی خان پسیان و ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران به چشم میخورد.هوشنگ سیحون علاوه بر معماری به نقاشی از مناظر و روستاها نیز پرداخت. امروزه یکی از دلایلی که یک منطقه، شهر یا کشور را مدرن قلمداد میکنند علاوه بر وجود تکنولوژیهای پیشرفته، وجود سازه و ساختمانهایی است که از طراحی و معماری منحصر به فردی برخوردار هستند که جلوهای خاص را به فضای اجتماع میدهند. اما دلیل افزایش قمیت نیز به این است که شرکت های معتبر از اجزای با کیفیت و مواد اولیه مرغوب در ساخت آن به کار می برند. مساجد اولیه اسلام در خراسان با الهام از مسجد مدینه (مدینه النبی) در یک فضای چهارگوش با شبستانی در جهت قبله به وجود آمد و سقف تنها شبستان آنها نیز برای ایجاد سایبان و بعدها جلوگیری از آب باران با مصالح ساده پوشیده شد.

همچنین، طراحی معماری میتواند در ابعاد بسیار وسیع باشد، مانند اینکه ساختمان چگونه با محیط اطراف میآمیزد و یا اینکه در مقیاس کوچک باشد، اینکه ساختارهای جزیی طراحی چگونه میتواند در طرح شکل گیرد. معماری نیز از این پدیده مهم مجزا نبوده است، زیرا میزان مصرف انرژی در ساختمان ­ها تاثیر بسیار زیادی بر روی محیط زیست دارد. البته این سیستم معایبی همچون: عدم امکان بازیافت مصالح، ضخامت بالای دیوارهای داخلی، عدم امکان تعمیر و جایگزینی قطعات و احتمال جذب آب توسط لایه بتن خارجی را دارد. برای طراحی داخلی به سبک مدرن میتوان دیوارهای اتاق ها را از بین برد و به جای آن ها از پارتیشن استفاده کرد. برای برچسب گذاری و اختصاص دادن Pier به دیوارهای برشی ابتدا بایستی از منوی Define نامهایی رو برای Pier ها انتخاب کرده و سپس دیوارهای برشی مدنظر رو انتخاب و از منوی Assign این برچسبها رو به دیوارهای انتخاب شده اِعمال کنیم. معماران تحصیلکرده را ابتدا معماران غیرایرانی و سپس معماران ایرانی که در خارج از ایران تحصیل کرده بودند و بعدتر معمارانی که در اولین مدرسه معماری ایران (در حدود سالهای ۱۳۲۰)، تحصیلکرده بودند، تشکیل میدادند. این بنا با نظارت خواجه رشیدالدین فاضل همدانی ساخته شده است، در واقع از ابتدا به قصد استفاده آرامگاهی ساخته شد.

میدان نقش جهان در ابعادی کوچکتر، در دوره تیموریان ساخته شد. در زمان شاه عباس اول این میدان توسعه یافت و به فرم و شکل امروزی خود در آمد. شیخ بهایی در رونق بخشیدن به شهر اصفهان و تعیین سمت قبله مسجد شاه اصفهان موثر بود. شیخ بهایی از مفاخر ایرانی محسوب میشود و از او آثار بسیاری در سیاست، ادبیات، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه و مهندسی بر جای مانده است.مهارت شیخ بهایی در ریاضی و معماری و مهندسی معروف بود. ایران بهخاطر وجود معماران خلاق و هنرمند شهرت خاص خود را در معماری جهان دارد؛ از طرفی هنر معماران ایرانی فقط به مرزهای ایران محدود نیستند و بسیاری از آنها در خارج از ایران نیز طرحهای جذابی را پیاده کردند.

ساختمانهای مجللی با دیوارهای آجری با نقاشیهایی با طرحهایی از انسانها در برجهای فلکی درختان و سایر شکلها تزیین شد، شهرنشینی توسعه یافت و کندهکاریهای سنگی به مرحلهای رسید که زیبایی چشمگیری به شوش بخشید.هزار سال قبل از میلاد مسیح بهدلیل عدم دسترسی به اسناد باستانشناسی، بهعنوان دوران سیاه پیشینه تاریخ معماری ایرانی شناخته میشود. شروع معماری مدرن ایرانی از حدود سال ۱۳۰۰ به بعد است؛ زمانی که ایران بر اثر تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر کرد، سیمای شهرها متحول شد و بناهای لازم برای زندگی جدید مانند ادارات، کارخانجات، بانکها، ایستگاههای راهآهن، دانشگاهها و همچنین واحدها و مجموعههای مسکونی جدید در شهرها به وجود آمدند.این بناها برخلاف بناهای قبل از تاریخ معاصر که بهدست معماران سنتی طراحی و ساخته میشدند، بهتدریج بهدست معماران تحصیلکرده طراحی شدند. مدتی تغییر شکل می دهد و سازه از حالت استاندارد خارج می شود. او در طول عمر خود نمایشگاههای متعددی در ایران و خارج از ایران برپا کرد. او تاکنون طرحهای جامع شهری و منطقهای متعددی از جمله طرح جامعه منطقه نوشهر-چالوس، طرح جامع سراسری کرانه دریای خزر و طرح جامع منطقه آبادان-خرمشهر را ارائه کرد.

گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربتخانه و سردابه است. در این خصوص حتى ممكن است در یك ساختمان فولادى كوچك به انجام آزمایشات غیر مخرب (NDT) بر روى جوش نیاز باشد. این بخش شامل تعمیرات جزئی ساختمان می شود و در مدت زمان کمتری انجام شده و بنابراین نیاز به تخلیه ی کامل و تعطیلی اداره نیست. • بتن مادهای است که در محل آمادهسازی میشود و انرژی کمتری برای انتقال به کارگاههای ساختمانی و کارگرها صرف میشود. در معنی لغوی به معنا لوح، صحفه، روکش، صفحه است. در دوره رنسانس معمارها یاد می گیرند روی صفحه دو بعدی تصویر سه بعدی طراحی کنند که عمق آن دیده شود. با گذشت سالها از ساخت ساختمانهای طراحی شده توسط سبک معماری کلاسیک، هنوز هم این ساختمانها زیبایی خیره کنندهای دارند و اکثر این آثار را میتوان در پایتختهای کشورهای یونان و ایتالیا مشاهده نمود. سبک پارسی نخستین سبک معماری ایران محسوب میشود و از دوره هخامنشی تا حمله اسکندر به ایران یعنی از سده ششم پیش از میلاد را در بر میگیرد.