۱۱ مورد از بهترین ساختمان های دوره بیداری معماری ایرانی

گروه مهندسی سازه دانشگاه تربیت مدرس، از بدو تأسیس در سال 1364 به عنوان یكی از قدیمیترین گروههای آموزشی دانشگاه، فعالیت خود را آغاز نمود و تاكنون توانسته است تعداد قابل توجهی فارغالتحصیل كارشناسیارشد و دكتری تحویل جوامع دانشگاهی و پژوهشگاهی و نیز جامعه مهندسی و حرفهای كشور دهد. تحلیل عاملی، با هدف کشف الگوهای ساده از روابط میان متغیرها، روشی است که با بررسی همبستگی درونی تعداد زیادی از متغیرها یا گویه ها، آنها را به شکل عاملهای محدود، خلاصه و دسته بندی می کند. همچنین دانشجویان این رشته باید تعداد ۲۵ واحد را به عنوان واحدهای پایه بگذرانند. مانند سایر رشتههای مهندسی، این رشته دارای ۲۰ واحد عمومی است. خانه های پیش ساخته پانلی که دارای طراحی مدرن و خلاقانه میباشند به دلیل داشتن مزیتهایی چون قیمت مناسب و تولید و نصب سریع با آخرین تکنولوژی، مورد انتخاب کسانی قرار میگیرد که تصمیم به خرید خانه دارند.

از طرف دیگر با درخواستهای مشتری برای تنوع در سبد کالایی ذوبآهن اصفهان بویژه محصولات تیرآهن بال پهن به دلیل دارا بودن کیفیت بالا و یکنواختی در آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی با تصمیم مدیریت عالی کارخانه تولید محصول بال پهن سایز ۲۴ مطابق استاندارد ملی ایران در دستور کار قرار گرفت. قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان طی دو ماه اخیر ۲۵ هزار تن تولید انواع پروفیلH داشته که برابر دو تا سه سال گذشته است و این روند تولید نشان میدهد که بخش طراحی کالیبر و تکنولوژی تولید نورد ۶۵۰ و تراش غلتک کارگاه میانی نورد به میزانی از پایداری رسیده است که با کمترین خطای طراحی و تکنولوژی تراش، محصول جهانی مطابق با استاندارد جهانی تولید میکند . در معماری این ساختمانها آرامش، آسایش، سبک و الگوی جدیدِ مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی رعایت شده است. امروزه فولاد که همان آلیاژ ساخته شده از آهن و کربن است، با قابلیت های متعدد خود به یکی از کارآمدترین مصالح ساختمانی بدل شده است. براساس این گزارش، مراجعات و اعتراضات متعدد مردم مناطق مختلف کشور به پارلمان محلی یا شوراهای شهری هم نشان می دهد که تعرفه های خدمات نظام مهندسی بسیار بالا بوده و بسیاری از مردم توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و خواستار کاهش آن هستند.

انتشار این مجله می تواند به ارتقا و توسعه ساخت و ساز ایمن درکشور، در دسترس قرار دادن و ایجاد بستری مناسب جهت موضوعات جدید پژوهشی برای استفاده علاقه مندان به این حوزه، ایجاد ارتباط و پیوند بین مفاهیم علمی- پژوهشی در زمینه علوم ساختمان، انتقال و تبادل تجربیات و دستاوردهای تازه علمی در سطوح مختلف و انتشار نتایج تحقیقات و بررسی ها درباره موضوعات مرتبط با مهندسی ساختمان و علوم مسکن کمک کند. شایان ذکر است که مجله مهندسی ساختمان و علوم مسکن طی نامه شماره 108161/18/3/ مورخ 22/05/1396 مدیریت کل محترم دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری با اعتبار علمی – ترویجی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. مجله مهندسی ساختمان و علوم مسکن در راستای وظایف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف ایجاد زمینه های لازم جهت برداشتن گام های توسعه ای در مقوله ساختمان و علوم مسکن و ارتقای کیفیت ساخت و ساز و همچنین اطلاع رسانی از طریق انتشار پژوهش های انجام شده در کلیه موضوعات مرتبط می باشد.

مدیر مهندسی نورد شرکت یادآور شد: در این مرحله کار بسیار حرفهای و جالب در استفاده از غلتکهای ۴۰ تنی قفسه ۹۰۰ مشترک برای تولید H۲۴-H۲۲ و H۲۶صورت گرفت که انطباق این موارد اختلاف شدید، نیاز به دانش و تخصص بالایی را داشت و لذا این کار برای نخستینبار است انجام گرفت و نتیجه درخشان در پی داشت. از این نوع از انواع سازه های فولادی می توان جهت ساختمان های با ارتفاع زیاد مانند ساختمان های چند طبقه و آسمانخراش ها، ساختمان های صنعتی، انبار، ساختمان مسکونی و سازه های موقت استفاده کرد. پیشنهاد می شود با مراجعه به وبسایت رسمی این سازمان اقدام به دانلود پی دی اف مربوطه نمایید.

وی افزود : به طور کلی تولید H های سایز ۲۰ به بالا نسبت به IPE ها ارزش افزوده بسیار بالایی در حدود دو و نیم برابر و در کل سه و نیم برابر را برای ذوب آهن اصفهان رقم میزند که این دستاوردهای تولیدی بزرگ صرفاً با بومیسازی و تفکر داخلی و بدون هیچ وابستگی به خارج از کشور به ثمر نشسته است. اندود کاری گچ و خاک بعد از اتمام سفت کاری و تاسیسات برقی و مکانیکی است، این مرحله به دو نوع کلی اندود کاری داخلی و خارجی تقسیم می شوند، در اندود کاری داخلی به دلیل دور بودن از رطوبت معمولا از گچ و خاک استفاده می کنند ولی در اندودکاری خارجی با شرایط آب و هوایی مختلفی رابطه مستقیمی دارد و از سیمان استفاده می کنند. تعریف ساختمان: در حالت کلی به هر چیزی که ساخته می شود ساختمان می گویند ولی در این بخش منظور از ساختمان منظور بناهای ساخته شده با مصالح بنایی ( آهن – سیمان – گچ – آجر و غیره ) است ، شاید بتوان گفت:یك ساختمان خوب از نظر ما: مفید،قابل استفاده ،زیبا ودلنشین،راحت وآرام بخش،محكم وبادوام است.اقتصادی و كم هزینه بوده ،با نیازهای روحی و جسمی استفاده كننده ،زمین وشرایط محیطی هماهنگ است.

درواقع یک ساختمان اداری شیک و مدرن می تواند به جذب مشتری، بالا بردن بازده کار و حتی جذب سرمایهگذار کمک کند و به نوعی مانند ویترین برای مغازه سایت parchitect است. برای رسیدن به این هدف، نمای پشتی ساختمان از یک سو به پشت بام متصل و از سوی دیگر به آرامی در منظره ی سبز مقابل خود ادغام شده است. در واقع، کار این تیم چیزی فراتر از طراحی یک نمای دو بعدی است! وی گفت: در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، ذوب آهن اصفهان برای تأمین انواع تیرآهن و میلگرد استاندارد میتواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد لذا تعامل نزدیک تیم طراح ساخت این واحد ها و ذوبآهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده تیرآهن بال پهن در کشور سبب میشود طراحیهای اولیه بر اساس این پروفیل استاندارد و با حداقل هزینه انجام گیرد. همچنین گروه مهندسی سازه در اكثر فعالیتهای اثرگذار در توسعه دانشبنیان كشور نقش بسزایی را ایفا كرده كه از آن جمله میتوان به مشاركت فعال آن در تهیه و تدوین استانداردها، ضوابط، مقررات ملی ساختمان و دستورالعملهای تخصصی ذیربط و سایر فعالیتهای مشابه اشاره کرده است. یكی از اساسیترین فعالیتهای دانشبنیان، تعلیم و تربیت نیروهای متخصصی است كه ضمن دارا بودن سجایای اخلاقی و تعهدی، درزمینه تخصصی خویش برای پیشرفت و آبادانی كشور باوری عمیق و خوداتکا داشته باشند.

پس از انجام گچ کاری برای دیوارهای حمام، نوبت به لوله کشی ساختمان می رسد. اما عموماً مهلت شروع عملیات ساختمانی از تاریخ صدور پروانه بین 1 تا 2 سال بوده و در استان تهران برای اتمام عملیات ساختمانی نیز مهلت 42 ماهه در نظر گرفته شده است . بازه زمانی 1890 تا 1920 زمان حیات این سبک معماری بود. در ایران این رشته در سطح کارشناسی (لیسانس) دارای سه گرایش عمران-عمران، عمران-نقشهبرداری و عمران-آب میباشد . سازه های فولادی دارای انواع متنوعی بوده و از انواع سازه های فلزی می توان به سازه قابی که با استفاده از تیرها و ستون ها ایجاد می شود، سازه شبکه ای که شامل سازه فولادی مشبک و گنبدی است، سازه از پیش تقویت شده، سازه خرپا که با استفاده از میلگرد و اجزاء مثلثی شکل ایجاد می شود، سازه طاقی شکل، پل کمانی شکل، پل تیری، پل کابلی، پل معلق و پل خرپایی اشاره کرد.

چون بدون شک در حال حاضر بالا بودن قیمت خدمات مهندسی بر سه بخش تاثیرگذار است. سرپرست نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود تولید چنین تیرآهنهای کیفی، همچنان استفاده از تیر ورق را به روش ناایمن جوشکاری شاهد هستیم که حوادثی را موجب شده است، نیز چنین گفت: در اسکلت فلزی برخی ساختمانها که ریزش کردهاند متأسفانه ورقهای فولادی به صورت دستی جوشکاری شدند و سپس به شکل تیرآهن بال پهن در آمدند،آن هم در کشوری که تولید تیرآهن بال پهن آن با روش نورد گرم و بدون هیچ دخالت انسانی و کاملاً مکانیزه زبانزد است و متاسفانه حوادث غمانگیزی رخ داد؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز است به عنوان متولی ساختمانسازی در کشور با نظارت بیشتر، به روشهای منسوخ و نا ایمن استفاده از جوشکاری ورق در ساختمانسازی برای همیشه پایان دهد و تیرآهنهای بال پهن را جایگزین تیر ورق کند.

این نشریه به منظور پوشش دادن مطالب مرتبط با فناوری بتن، مصالح و فرآورده های راه و ساختمان، سازه و ابنیه فنی، ژئوتکنیک، انرژی، آتش، معماری، سیستم های ساختمانی، شهرسازی، زلزله شناسی مهندسی و مهندسی زلزله و کاهش خطرپذیری مخاطرات طبیعی شروع به کار نموده است و مطالب و مقالات حائز اهمیت در مهندسی ساختمان، مقوله های مسکن و معماری و شهرسازی را شامل می­شود. این سیستم از منابع طبیعی مانند نور خورشید، هوا، باد، خاک و گیاهان برای گرمایش، سرمایش و روشنایی ساختمانها بهره میگیرد. ساختمان های فلزی برای مقاصد مختلفی ساخته می شوند مانند انبار، کارگاه و حتی منزل مسکونی.

پس اگر میخواهید سازه شما عمر طولانیتری داشته باشد، میتوانید به راحتی میلگرد با کیفیت خریداری کنید و استحکام ساختمانتان را تا سالهای سال، تضمین کنید. از ویژگی های انواع سازه های فولادی می توان به استحکام بسیار زیاد در برابر کشش و فشار، عمر طولانی، قابلیت مقاوم سازی بیشتر و تعویض راحت تر، انتقال فشار لرزه ای کمتر به ساختمان هنگام زلزله، نصب آسان، قابلیت از پیش ساخته شدن، خاصیت ارتجاعی و کیفیت یکنواخت انواع سازه های فولادی اشاره کرد. ویژگی های فولاد مانند استحکام و در عین حال قابلیت شکل دهی آسان، چکش خواری، پذیرش جوش، خاصیت فنری و الاستیکی آن به همراه ویژگی های جذاب هر یک از انواع سازه های فولادی، رمز گرایش زیاد به این نوع سازه ها است. وظایفی که بر عهده مدیر ساختمان خواهد بود عبارتاند از: اداره و حفظ آپارتمان، دریافت و پرداخت هزینه و شارژ ساختمان، بیمه آتشسوزی ساختمان، تعیین سهم هر آپارتمان در هزینههای مشترک و اعلام به ساکنین، خودداری از ارائه خدمات مشترک به بدهکاران ساختمان، مطالبه طلب از بدهکاران از طریق طرح دعوی در دادگستری و در صورت نیاز مراجعه به ثبتاسناد.

بر این اساس مجلسی ها معتقدند: هم اکنون با توجه به کنترلی که بر روی تمامی هزینه ها در کشور اعمال می شود، ضروری است تا بازنگری و نظارتی نیز بر روی هزینه های سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت گیرد. چون به هر حال آن 5 درصدی که به حساب سازمان های نظام مهندسی واریز می شود، از جیب مردم و مالکان هزینه می شود. سبک معماری ارگانیک از فرمهای طبیعی الگو میگیرد و به دنبال استفاده از مصالح هر چه طبیعیتر و مبلمان دستساخته است. این امر به گونهای است که از ماسه سنگ در کفپوش، دیوار پوش، پوشش سقف، بالکنها، استخرها و پاسیوها در ساختمان استفاده میشود. عموما از پشم سنگ و پشم شیشه به عنوان عایق صوت مورد کاربرد قرار می گیرد. وی افزود: هماکنون محدودیت خرید غلتک با تناژ و قطر بالا به عنوان یک چالش برای شرکت مطرح است که رفع آن مزایایی نظیر کاهش زمان طراحی و تولید را در پی دارد.

دکوراسیون اداری مدرن طرحهای باز و نور طبیعی دارد و می توان از سقفهای کوتاه یا مسطح، پنجرههایی با ابعاد بزرگ و شیشههای یک تکه و سراسر استفاده کرد. تولیدکنندگان مسکن با اعتقاد به اینکه حوزه تولید مسکن به دلیل شرایط رکودی و وضعیت نامناسب اقتصادی در رکود به سر می برد، گرانی تعرفههای سازمان نظام مهندسی را یک عامل محرکه برای فرار مردم و سرمایه گذاران از تولید مسکن می دانند. فرزاد اکبریان مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان گفت: تیم طراحی کالیبر ذوب آهن از طریق بهرهگیری از نرمافزار شبیه ساز آباکوس در طی طراحی بیش از ۱۵ محصول متنوع در ذوب آهن اصفهان، تیرآهن H۲۴ را در ۱۱۰ شیت نقشه طراحی و روانه ریل تولید کرد. با توجه به متراژ ساختمان خود که از یک تا 600 متر مربع در گروه ( الف ) از 601 تا 2000 متر مربع در گروه ( ب ) از 2001 تا 5000 متر مربع در گروه ( ج ) و بیش از 5000 متر مربع در گروه ( د ) قرار می گیرد.